Workshop: تربیت اخلاقی در برنامه درسی اسلامی

Moral education in Islamic curriculum

تربیت اخلاقی در برنامه درسی اسلامی روز چهارشنبه، 12 بهمن، 1401 توسط دانشگاه هرمزگان و اداره آموزش و پرورش شهرستان میناب هرمزگان در شهر بندرعباس استان هرمزگان برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: Islamic Science

برگزار کننده: دانشگاه هرمزگان, اداره آموزش و پرورش شهرستان میناب هرمزگان
انسان بدون تربیت نمی تواند به کمال برسد و به دلیل چند بعدی بودن نیازمند تربیت های متفاوت است که از آن جمله می توان به تربیت اخلاقی اشاره کرد. در این میان به جرات می توان تربیت اخلاقی را از مهم ترین تربیت ها دانست؛ زیرا نه تنها خود فرد، بلکه همه کسانی که به نوعی با او در ارتباط هستند، از این ارتباط متاثر می شوند. به بیان روشن تر، حیات جامعه به تربیت اخلاقی وابسته است. در تربیت آنچه محور قرار می گیرد، طبیعت اراده خواست و نیاز فطری فرد است که باید توسط اولیا و مربیان مورد تایید قرار گیرد. هرگونه تغییر و تبدیل یا تحریف و تحمیل که ماهیت و هویت فردی او را مختل سازد پذیرفته نیست. از همین روست که باید فرصت ها و زمینه های تربیتی به شکل آزاد اما متعهدانه فراهم شود تا شخصیت کودک به منزله یک پروسه و نه یک پروژه و به مثابه یک جریان تکوینی و نه تدوینی، رشد یابد و هر فردی متناسب شاکله خودش و راه و روش منحصر به فرد خود، به کمال فردی و اجتماعی برسد؛ بنابراین تربیت اخلاقی فرایندی است که هر چند در اجتماع اتفاق افتد اما هر فرد متناسب با شاکله خویش مسیر منحصر به فردی را به سمت کمال طی می کند و طی این مسیر مستلزم طرح و نقشه و برنامه ریزی اصولی می باشد. مرور کتب، آراء صاحب نظران و پژوهش های دانشگاهی نشان می دهد امروز در حوزه تربیت کاستی های جدی و آشکاری وجود دارد و فرزندان این مرزوبوم باوجود میراث غنی اسلامی و ایرانی و منبع لایزال الهی قرآن شرایط مناسب تربیت اخلاقی را تجربه نمی کنند. این کاستی ها در رفتار افراد جامعه به ویژه جوانان با آسیب هایی بروز کرده است؛ مسائلی از قبیل بحران هویت، فقدان مهارت های ارتباطی و اجتماعی، بی توجهی به شعائر اسلامی و بی اعتنایی به ارزش های اخلاقی، صدمات بسیاری را به نظام اجتماعی وارد ساخته است. در طول زندگی هر فرد، نهاد رسمی آموزش و پرورش نقش بسیار پررنگی در تربیت اخلاقی او ایفا می کند. این بدان معناست که با اصلاح پاره ای از ساختارها و رویه ها در آموزش و پروش رسمی، می توان آسیب های اخلاقی را کاهش داد. در آموزش و پرورش رسمی که نمایندگی آن بر عهده مدارس است، برنامه های درسی اهمیت ویژه ای دارد؛ زیرا این برنامه درسی مانند ریسمان اتصال اجزای مختلف فعالیت های آموزشی و پرورشی در مدارس است. از این رو اصلاح، الگوهای فعلی مبتنی بر ارزش ها و تعالیم اسلامی می تواند در بهبود تربیت اخلاقی کودکان موثر باشد. این بهبود در آینده نیز تاثیرات گسترده خود را در ساختارهای اجتماعی کشور نشان خواهد داد. هدف این کارگاه آموزشی در گام نخست، مرور آموزه های اسلام در زمینه تربیت اخلاقی کودکان و نوجوانان است. در گام دوم نیز بر اساس آموزه های مطالعه شده، الگویی برای برنامه درسی مدارس پیشنهاد شده است. محورهای مباحث علمی کارگاه آموزشی تربیت اخلاقی در برنامه درسی اسلامی: ۱) تربیت اخلاقی در اسلام اخلاق تربیت اخلاقی رویکردهای تربیت اخلاقی اسلام و تربیت اخلاقی شاخص های تربیت اخلاقی در اسلام ۲) برنامه درسی الگوها در برنامه درسی عناصر برنامه درسی هدف ها راهبردهای یادهی-یادگیری وسایل، رسانه ها و مواد آموزشی محتوای برنامه ی درسی ۳) جمع بندی و ارائه ی پیشنهادهای کاربردی این کارگاه آموزشی چهارشنبه ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۸ الی ۲۰ به صورت آنلاین در بستر اسکای روم توسط دانشگاه هرمزگان و اداره آموزش و پرورش شهرستان میناب هرمزگان، با اعطای گواهینامه حضور با اعتبار ISC برگزار می گردد.
معرفی سخنرانان: افتخار قاسم زاده کارشناسی ارشد الهیات و معارف اسلامی گرایش تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی، دانشکده علوم و تحقیقات اسلامی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.
درج در سایت: 8 بهمن 1401 - تعداد مشاهده 549 بار