طرح های پژوهشی سازمان آب و برق خوزستان

در این صفحه اطلاعات طرحهای پژوهشی و تحقیقاتی سازمان آب و برق خوزستان نمایش داده می شود. این مرکز کارفرمای طرح تحقیقاتی در کشور بوده است.

کل مستندات
150
طرح تحقیقاتی
150
کتاب
0
گزارش
0
دانلود
0
نمایش
82,108
تاریخچه سازمان آب و برق خوزستان
استان خوزستان در جنوب غربی ایران بامساحتی بالغ بر ۶۴۷۴۶ کیلومتر مربع واقع شده است که علاوه بر برخورداری از ذخایر نفت وگاز در حدود یک سوم از آبهای سطحی کشور را به خود اختصاص داده است. پنج رودخانه بزرگ و پرآب ایران کارون،دز،کرخه،جراحی وهندیجان درآن جاری می باشدکه با عنایت به شرایط اقلیمی و امکان فعالیتهای کشاورزی در طول سال وراه داشتن به دریای آزاد و همچنین دسترسی آسان ،سریع و آسان به بازارهای مصرف داخلی و خارجی به موجب برخورداری از کلیه امکانات ارتباطی هوایی ،دریایی ،ریلی و زمینی در سطح جهانی ممتاز و کم نظیر مبی باشد.در این استان نزدیک به ۳/۳ میلیون هکتار از اراضی مستعد کشاورزی وجود دارد که در حال حاضر حدودا بیش از یک میلیون هکتار از آن مورد بهره برداری قرارگرفته است.همچنین این استان سهم بسزایی در تولید انرژی برق آبی کشور بر عهده دارد اما آنچه که مسلم است وجود پتانسیلها ی فراوان آب ،خاک وانرژی در این استان است که بسترهای خدادادی و اولیه برای پیشرفت و آبادانی است.

به دلیل وجود منابع عظیم آب وخاک در استان خوزستان و ضرورت بهره برداری از آنها در سال ۱۳۳۵ سازمان برنامه وبودجه موظف گردید به منظور شناخت پتانسیل های آبی و خاکی در منطقه مطالعات لازم را از طریق مشاورین خارجی انجام دهد،بر این اساس مهندسین مشاور عمران ومنابع (D&R) به عنوان مشاور انتخاب شد و در ایاخر همان سال مطالعات خود را آغاز نمود که نتیجه بررسی های انجام شده در اسفند ماه سال ۱۳۳۷ طی گزارشی تحت عنوان "طرح توسعه جامع منطقه خوزستان " تهیه و تحویل مقامات شد در این گزارش باتوجه به منابع عظیم آب و خاک موجود در منطقه احداث ۱۴ سد بر روی رودخانه های خوزستان ،آبیاری حدود یک میلیون هکتار از اراضی مستعد کشاورزی و تولید ۶۶۰۰ مگاوات انرژی برق آبی پیش بینی گردیده بود ، شرکت مشاور در سال ۱۳۳۶ ودر خلال مطالعات جامع خود به منظور تسریع در اجرای برنامه های عمرانی خوزستان در ابتدا چندین طرح را جهت اجرا به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد نمود که مهمترین آنها عبارت بود ند از:

·     طرح چند منظوره دز: شامل احداث سد مخزنی و نیروگاه دز،خطوط انتقال نیرو و طرح تفصیلی مربوط به احداث شبکه آبیاری دز جهت آبیاری اراضی کشاورزی با استفاده از آب ذخیره شده.

·     طرح نیشکر هفت تپه به منظور احیا کشت نیشکر در منطقه خوزستان:برای پیگیری و اجرای طرحهای مذکور در سال ۱۳۳۶موسسه عمران خوزستان (K.D.S)که در حقیقت شعبه ای از شرکت مهندسین مشاور عمران ومنابع نیویورک بود تاسیس و مشغول به کار گردید.

·     یکسال بعد یعنی در سال ۱۳۳۷قرارداد سد مخزنی دز به امضارسید و طرح نیشکر هفت تپه در وسعت ۲۵۰۰هکتار به اجرا درآمد.در همین سال طرح آبیاری دزنیز در وسعتی بالغ بر ۲۰۰۰۰هکتار به صورت آزمایشی شروع شد.در تاریخ نهم خرداد ۱۳۳۹ بر اساس قانونی که به تصویب مجلسین وقت رسید سازمان آب وبرق خوزستان تاسیس و از شهریور ماه همان سال مسولیت اجرای طرح های عمرانی خوزستان را بر عهده گرفت . در سال ۱۳۴۰ برای اولین بار پس از حدود ۵۰۰ سال کشت نیشکر در خوزستان احیاگردید و اولین محصول نیشکر در منطقه هفت تپه برداشت و به شکر تبدیل شد.

·     در سال ۱۳۴۱ عملیات اجرایی شبکه آبیاری دز آغاز شد و در اوایل سال ۱۳۴۲ سد مخزنی دز به مرحله بهره برداری رسید ودر همین سال هم برای اولین بار آب تنظیم شده سد دز وارد بخشی از اراضی مربوط به شبکه آبیاری آزمایشی گردید.

·    سازمان آب و برق خوزستان به عنوان متولی آبهای سطحی و زیر زمینی عهده دار انجام مطالعات در برنامه ریزی منابع آبی ،احداث سدهای (مخزنی-انحرافی- تنظیمی)،شبکه های آبیاری وزهکشی،نیروگاههای برق آبی ،توسعه منابع آب وخاک و بهرهبرداری وحفاظت از این منابع می باشد.