Course: اولین رویداد علمی مهندسی ارزش در دانشکده هنرو معماری دانشگاه آزاد مشهد ( دوره آموزش سطح یک مهندس ارزش)

The first scientific event Mashhad Azad University of value engineering in the School of art and architecture (Course of a Value Engineering)

اولین رویداد علمی مهندسی ارزش در دانشکده هنرو معماری دانشگاه آزاد مشهد ( دوره آموزش سطح یک مهندس ارزش) روز دوشنبه، 18 اردیبهشت، 1396 توسط انجمن علمی دانشکده معماری با همکاری انجمن مهندسی ارزش ایران در شهر مشهد استان خراسان رضوی برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: Architecture

برگزار کننده: انجمن علمی دانشکده معماری با همکاری انجمن مهندسی ارزش ایران

مهندسی ارزش چیست ؟
مهندسی ارزش روشی سیستماتیک، نظام‌یافته و مبتنی بر خلاقیت و کارگروهی برای حل مسأله، کاهش هزینه و بهبود عملکرد و کیفیت پروژه‌ها، محصولات و فرآیندها است. مهندسی ارزش به کمک گستره وسیعی از دانش و تجربیات متخصصین و با تمرکز بر کارکردهای پروژه، محصول یا فرآیند نتایج قابل اجرا برای بهبود را به سرعت ارایه می‌کند.

بر اساس تعریف مؤسسه بین‌المللی مدیریت پروژه ، مهندسی ارزش نگرشی خلاق به منظور بهینه‌سازی هزینه‌های چرخه عمر، صرفه‌جویی در زمان، افزایش سود، بهبود کیفیت، افزایش سهم بازار، حل مشکلات و استفاده بهینه از منابع می‌باشد.

برخی دلایل بکارگیری مهندسی ارزش را می توان به شرح زیر نام برد :
عمدتاً روش‌های بهبود و صرفه‌جوی در شرایط بروز محدودیت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. تعدادی از دلایل اصلی بکارگیری مهندسی ارزش شامل: 1- هزینه‌های بالای اجرای پروژه یا تولید محصول 2- فاصله زیاد بین طراحی و اجرا 3- دشواری اجرای پروژه‌ها 4- پیچیدگی بالای پروژه‌ها 5- کمبود اطلاعات اولیه 5- کمبود ارتباطات بین عوامل طرح و ذینفعان پروژه 6- پیشرفت فناوری‌های مورد استفاده و بهبود استانداردها 7- خلاقیت 8- باورهای صادقانه ولی نادرست اولیه 9- تغییر قوانین، ضوابط و مقررات 10- تغییر در نیاز کارفرما 11- تغییر شرایط محیطی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی 12- تغییر مشخصات فنی طرح 13- تغییر در منابع مورد استفاده.

مهندسی ارزش و معماری :
در سالهای اخیر به سبب افزایش تقاضا در حوزه ساخت و ساز و کمبود منابع چه به لحاظ زمانی و چه از لحاظ اقصادی سبب گردیده است برخی از پروژه های معماری فرایند منطقی خود را آنطورکه بایدو شایسته است نپیمایند. از طرفی می دانیم چنانچه مرحله ی طراحی اولیه که همان طرح معماری است به درستی طی نگردد، تا انتهای پروژه در مرحله ی ساخت و اجرا و حتی در زمان بهره برداری نیز با مشکلاتی مواجه خواهیم بود .

امروز که معماران و مهندسان در جهت پیشبرد اهداف طراحی خود را به ابزار ها و تکنیک های گوناگونی مجهز می نمایند ، بدیهی است که تکنیک مهندسی ارزش به عنوان یکی از نو ترین ابزار های مهندسی ومدیریت طرح ها ، بیش از پیش به یاری جامعه متخصصین در علوم مختلف شتافته است .

بر آن شدیم که که با برگزاری دوره های آموزشی در این زمینه ، قدمی هرچند کوچک در راستای ترویج فرهنگ مهندسی ارزش گام برداریم .
در همین راستا از معماران به عنوان ، گروهی از جامعه مهندسین که در صف اول تخصص های بین رشته ای قرار دارند دعوت میکنیم که مارا در این مسیر یاری دهند.
 

درج در سایت: 12 اردیبهشت 1396 - تعداد مشاهده 843 بار