Senior Defense: رابطه بین توسعه گردشگری و کیفیت زندگی روستاییان ( مطالعه موردی: روستاهای بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب)

Relationship between tourism develoment and the quality of rural life: case study of villages of Takht-e Soleiman area in Tekab city

رابطه بین توسعه گردشگری و کیفیت زندگی روستاییان ( مطالعه موردی: روستاهای بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب) روز یکشنبه، 23 مهر، 1396 توسط موسسه آموزش عالی عمران و توسعه در شهر همدان استان همدان برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: Agricultural and Biological Sciences

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی عمران و توسعه

هدف کیفیت زندگی در نواحی روستایی، تثبیت جمعیت خانوارهای روستایی و دسترسی عادلانه آنها به زمین و منابع در روستاهاست و در نتیجه توسعه آن است. هدف این پژوهش بررسی رابطه بین توسعه گردشگری وکیفیت زندگی روستاییان (مطالعه موردی: روستاهای بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب) می باشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری این مطالعه کلیه سرپرست خانوارهای ساکن در روستاهای بخش تخت سلیمان می باشد. حجم نمونه مورد مطالعه برابر تعداد 255 سرپرست خانوار با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های کیفیت زندگی روستایی و پرسشنامه توسعه گردشگری جمع آوری شد و به استفاده از نرم افزارSPSS وآزمون‌های همبستگی پیرسون وتحلیل رگرسیون چند متغیره مورد آنالیز قرارگرفت. آزمون فرضیات با تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که متغیرهای کیفیت زندگی، بعد اجتماعی، بعد کالبدی، بعد محیطی و بعد اقتصادی با توجه به اینکه سطح معناداری آنها کمتر از 0/5 است بر میزان توسعه گردشگری معنی دار است و روش همبستگی پیرسون رابطه مثبت و معناداری بین متغیر کیفیت زندگی و ابعاد آن با توسعه گردشگری را نشان داد.
واژه‌های کلیدی:کیفیت زندگی روستایی، توسعه گردشگری، بخش تخت سلیمان تکاب

درج در سایت: 22 مهر 1396 - تعداد مشاهده 467 بار