Senior Defense: ارزیابی و بررسی تغییرات سطحی ناشی از سیل با استفاده از تصاویر ماهواره ای (مطالعه موردی: استان ایلام)

Assessment and detection of surface changes caused by the flood using satellite imagery (case study: Ilam province)

ارزیابی و بررسی تغییرات سطحی ناشی از سیل با استفاده از تصاویر ماهواره ای (مطالعه موردی: استان ایلام) روز سه شنبه، 25 مهر، 1396 توسط موسسه آموزش عالی عمران و توسعه در شهر همدان استان همدان برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: Environmental Sciences (General)

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی عمران و توسعه

بدون تردید سیل یکی از مخرب ترین و پر هزینه ترینِ بلایای طبیعی است و ویژگی منحصر بفرد آن در مقایسه با سایر بلایای طبیعی، محدودیت هر گونه اقدام در جهت کاهش خسارات در هنگام وقوع آن است.
خسارات ناشی از سیل هنگامی افزونترخواهد شد اگر عوامل شدت یافتن آن بررسی نشده باشد و نتوان پیش بینی نمودکه در صورت وقوع، کدام نواحی از هر سرزمین در معرض خطر بیشتری هستند و رواناب ناشی از آن در کدام نقاط متمرکزتر خواهد بود.
در این پژوهش با استفاده از تصاویر ماهواره ای و فن سنجش از دور، سیل مربوط به آبان ماه سال 1394 ( اکتبر 2015 ) استان ایلام،که یکی از مخرب ترین سیل‌‌های به وقوع پیوسته طی سالیان گذشته در منطقه بوده است، مورد ارزیابی قرار گرفت و همچنین خسارات وارده به پوشش‌‌های گیاهی استان ایلام نیز برآوردشده است.
با استفاده از تجزیه و تحلیل های نرم افزاری، الگوریتم شاخص تفاضل پوشش گیاهی و طبقه بندی نظارت شده پیکسل‌‌ها در تصاویر ماهواره ای مربوط به سنجنده‌‌های OLI از ماهواره LANDSAT و سنجنده MODIS از ماهواره TERRA مشخص گردید که در میان همه شهرستان‌‌های استان ایلام، پوشش گیاهی شهرستان "دره شهر" بیشترین خسارات را از جریان رواناب ناشی از وقوع سیل دریافته کرده بود، به طوری که 85 درصد پوشش گیاهی این شهرآسیب دیده و یا از بین رفته بود.
همچنین با استفاده از داده‌‌های مدل ارتفاعی رقومی( DEM )استخراج شده از ماهواره ASTER و تجزیه تحلیل آنها مشخص شد که در محدوده‌‌هایی با ارتفاع 1250 تا 1600 متر از سطح دریا بیشترین افزایش سطح پوشش آب را داشته است و در این بازه ارتفاعی شدیدترین رواناب‌‌ها جریان داشته و در نتیجه خسارات بیشتری بجای مانده است.

کلمات کلیدی: سنجش از دور، سیل، تصاویر ماهواره ای، ایلام، لندست، مودیس

درج در سایت: 25 مهر 1396 - تعداد مشاهده 886 بار