Senior Defense: اثر ترک خوردگی بر رفتار دیوار های برشی بتن آرمه با بازشو تحت بارهای جانبی به روش المان محدود

The effect of cracking behavior of reinforced concrete shear walls with openings under lateral loads on the Finite Element Method

اثر ترک خوردگی بر رفتار دیوار های برشی بتن آرمه با بازشو تحت بارهای جانبی به روش المان محدود روز دوشنبه، 2 بهمن، 1396 توسط موسسه آموزش عالی عمران و توسعه در شهر همدان استان همدان برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: Civil and Structural Engineering

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی عمران و توسعه

چکیده
به طور کلی عناصر مقاوم در برابر نیروهای زلزله در سازه های بتنی می توانند به صورت قاب خمشی، دیوار برشی و یا ترکیبی از هر دو باشند. استفاده از قاب خمشی به عنوان عنصر مقاوم در برابر زلزله احتیاج به رعایت جزئیات خاصی دارد که شکل پذیری قاب را تامین نماید. این جزئیات از لحاظ اجرایی غالبا دست و پاگیر بوده و در صورتی می توان از اجزا دقیق آنها مطمئن شد که کیفیت اجرا و نظارت در کارگاه بسیار بالا باشد. از این رو استفاده از دیوار برشی به عنوان روشی مطمئن تر برای مقابله با نیروهای جانبی در سازه های بتنی از دهه ۱۹۵۰ مورد استفاده قرار گرفته است. ایجاد بازشو در دیوارهای برشی بتن آرمه می تواند تاثیر زیادی بر رفتار دیوار داشته باشد به صورتیکه ایجاد بازشوهای بزرگ در دیوار به شدت عملکرد دیوار را تحت تاثیر قرار داده و باعث افت ظرفیت دیوار خواهدشد.
در این پژوهش به بررسی رفتار ترک خوردگی دیوارهای برشی بتنی تحت بار جانبی پرداخته خواهد شد. بدین منظور یک دیوار برشی بتنی با چهار ضخامت 0.2، 0.25، 0.3، 0.35 متر با سه ابعاد بازشو در حالت های کناری و میانی تحت بار زلزله چی چی و کوبه قرار گرفته و به بررسی رفتار ترک خوردگی دیوار برشی بتنی پرداخته خواهد شد. نتایج تحلیل حاکی از آن است که با افزایش ابعاد بازشو ترک خوردگی و آسیب دیدگی دیوارهای برشی بتنی در برابر زلزله های وارده بیشتر می شود.

کلمات کلیدی: دیوار برشی بتن آرمه، بازشو، زلزله، ترک خوردگی، مدل سازی عددی

درج در سایت: 23 دی 1396 - تعداد مشاهده 793 بار