Senior Defense: تاثیر پارامترهای طرح هندسی راه بر میزان تصادفات جاده ای در راههای دو خطه - دوطرفه برون شهری (مطالعه موردی محور یاسوج –اصفهان)

Effect parameters on the geometric design of road accidents in two-lane roads - two suburban ( case Study Yasouj road to Isfahan)

تاثیر پارامترهای طرح هندسی راه بر میزان تصادفات جاده ای در راههای دو خطه - دوطرفه برون شهری (مطالعه موردی محور یاسوج –اصفهان) روز پنجشنبه، 28 دی، 1396 توسط موسسه آموزش عالی عمران و توسعه در شهر همدان استان همدان برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: Transportation Engineering

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی عمران و توسعه

راه و محیط اطراف آن به عنوان فاکتوری مهم در تعامل با انسان و وسیله نقلیه همواره در جهت افزایش ایمنی راهها مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق با معرفی یکی از کامل ترین مدل های پیش بینی تصادفات که توسط محققان وزارت راه کشور آمریکا تهیه شده (نرم افزار IHSDM)، به بررسی ایمنی راههای استان کهگیلویه و بویراحمد از نظر پارامترهای طرح هندسی می پردازیم. با توجه به اینکه نرم افزار تحت شرایط محیطی کشور ایالات متحده و آیین نامه آشتو طراحی شده است، یکی از مهمترین مشکلات استفاده از این نرم افزار کالیبره کردن آن با توجه به شرایط و ویژگی های راههای کشورمان می باشد. برای کالیبراسیون نرم افزار از ضرایب تعدیل تصادفات برای محور یاسوج – اصفهان استفاده می کنیم.آمار تصادفات در یک دوره دو ساله جمع آوری شده و کالیبراسیون براساس میزان تصادفات رخ داده و میزان تصادفات پیش بینی شده توسط نرم افزار انجام می شود. آمارهای مربوط به تعداد تصادفات و محل تصادفات از روی فرم های پلیس راه بصورت تقریبی استخراج گردید. یکی از اصلی ترین معایب داده های پلیس راه دقت پایین این داده ها می باشد ، که بصورت تقریبی برداشت می شوند. متوسط حجم ترافیک سالانه محور هم براساس داده های مربوط به ترددشمارهای هوشمندی که در محور قرار دارند و در سایت سازمان حمل و نقل و پایانه ها قرار دارند استخراج گردید. پارامترهای دیگری مانند عرض سواره رو ، عرض شانه راه ، جنس شانه، تراکم دسترسی ، نرخ خطرپذیری کناره جاده و.... بصورت میدانی برداشت گردید. با جمع آوری داده های تصادفات، پارامترهای طرح هندسی راه و پروفیل ها مسیر یاسوج- اصفهان در نرم افزار مدل شده و مورد بررسی ایمنی قرار می گیرد. با آنالیز محور در نرم افزار نقاط بحرانی محور از نظر تعداد تصادفات شناسایی شده و در جهت اصلاح و بهبود مسیر می توان اقدام کرد.
کلمات کلیدی: پیش بینی تصادفات، پارامترهای طرح هندسی راه، ضرایب تعدیل تصادفات، ایمنی راهها

درج در سایت: 27 دی 1396 - تعداد مشاهده 931 بار