Speech: بیست و یکمین نشست کرسی یونسکو در فرهنگ و فضای مجازی

The 21st session of the UNESCO Chair on Culture and Cyberspace’s conference series

بیست و یکمین نشست کرسی یونسکو در فرهنگ و فضای مجازی روز سه شنبه، 4 اردیبهشت، 1397 توسط دانشگاه تهران در شهر قرچک استان تهران برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: Information Systems

برگزار کننده: دانشگاه تهران

بیست و یکمین جلسه سخنرانی «کرسی یونسکو در فرهنگ و فضای مجازی: دو فضایی شدن جهان» برگزار می شود.
عنوان: «اقتصاد سیاسی ارتباطات و گفتمان سیاسی رسانه: اهمیت رسانه های نوین»

در این نشست علیرضا صالحی نژاد، پژوهشگر مرکز پژوهشی سیاست های فضای مجازی، با رویکردی سیستماتیک به تشریح اقتصاد سیاسی ارتباطات و گفتمان سیاسی رسانه پرداخته و اهمیت رسانه های نوین را بررسی می کند.
فن آوری های دیجیتال منجر به پدید آمدن روشهای نوین در ارتباطات، مدیریت تعاملات اجتماعی، تبادل اطلاعات، و رفتار سیاسی شده است.
در همین راستا، تحلیل تغییرات در فن آوری های ارتباطی دیجیتال میبایست در قالب حوزه های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بررسی شود، که خود بر اهمیت اقتصاد سیاسی ارتباطات یا اقتصاد انتقادی فرهنگ و ارتباطات میافزاید.
شایان ذکر است که تحلیل سیاسی متون رسانه ای، تاریخچه ای نسبتا طولانی در علوم سیاسی دارد. در واقع رسانه به جایگاه اصلی بحث های سیاسی تبدیل شده و خبرسازی می تواند بر افکار عمومی در قالب برجسته‌سازی، پرایمینگ، و تصویر سازی تاثیر گذار باشد.
با وجود تلاشهای زیاد در رویکردهای استدلالی و زبانشناسی اجتماعی برای ایجاد چارچوب تحلیلی جدید به منظور مطالعه ی ارتباطات دیجیتال، بنا به طیف متنوع فعالیت های اجتماعی مرتبط با گفتمان دیجیتالی و سرعت سریع عرضه ی فناوری های جدید، یک رویکرد به تنهایی پاسخگوی جامع روابط پیچیده بین گفتمان و شیوه های دیجیتالی نیست.
در نتیجه، این سخنرانی به بررسی دسترسی به برندهای خبری در پلتفرم های مختلف، اقتصاد سیاسی رسانه، گفتمان سیاسی در رسانه، و اهمیت رسانه های نوین در زمینه ی سیاسی می پردازد.

درج در سایت: 5 فروردین 1397 - تعداد مشاهده 903 بار