Senior Defense: بررسی تأثیر تیپ‌های شخصیتی بر قانون‌گریزی ترافیکی (مطالعه موردی شهرستان کامیاران)

Investigating the Effect of Personality Types on Traffic Legislation (A Case Study of Kamyaran City)

بررسی تأثیر تیپ‌های شخصیتی بر قانون‌گریزی ترافیکی (مطالعه موردی شهرستان کامیاران) روز شنبه، 16 تیر، 1397 توسط موسسه آموزش عالی عمران و توسعه در شهر همدان استان همدان برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: Transportation Engineering، General Engineering

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی عمران و توسعه

هدف این تحقیق بررسی تأثیر پنج عامل بزرگ شخصیتی بر قانون‌گریزی ترافیکی رانندگان شهرستان کامیاران بود. تعداد نمونه‌ها شامل 200 نفر از رانندگان زن و مرد باسابقه رانندگی بود، برای ارزیابی اینکه کدام‌یک از پنج عامل بزرگ شخصیتی(برونگرایی،روان رنجور خویی،دین‌داری،وظیفه‌شناسی،گشودگی) در هنگام رانندگی تخلفات بیشتری انجام می‌دهند و همچنین برای بررسی اینکه کدام شخصیت‌ها در رانندگی رفتار پرخطرتری از خود نشان می‌دهند. همچنین شامل 200 نمونه دیگر از پرسش‌نامه عوامل مؤثر بر تصادفات بود برای بررسی تأثیر عوامل مختلف بر تصادفات و پی بردن به اینکه کدام‌یک از عوامل بیشترین تأثیر را در بروز تصادفات جاده‌ای دارند.
نمونه‌گیری‌ها به روش نمونه‌گیری در دسترس انجام شدند، برای تشخیص تیپ‌های شخصیتی از پرسش‌نامه نئو فرم کوتاه 60 سؤالی استفاده شد، همچنین برای تشخیص رفتار پرخطر و قانون‌گریزی از یک پرسش‌نامه 25 سؤالی که در تحقیق‌های پیشین روایی آن بررسی‌شده بود استفاده شد و برای ارزیابی عوامل مؤثر بر تصادفات جاده‌ای از یک پرسش‌نامه 17 سؤالی استفاده شد که روایی این پرسش‌نامه نیز در تحقیقات دیگری بررسی‌شده بود. نتایج حاصل از اثر برآورد تأثیر تیپ های شخصیتی بر رفتار پر خطر رانندگی بیانگر این است که ویژگیهای شخصیتی صفات دلپذیر بودن، باوجدان بودن و برونگرایی تأثیر معناداری بر رفتارهای پرخطر دارند. ویژگیهای شخصیتی از طریق قانون گریزی تأثیر معناداری بر تصادفات جاده ای ندارند. ویژگی های شخصیتی بر رفتارهای پرخطر از طریق قانون گریزی تأثیر معناداری ندارد.

کلیدواژه‌ها: رفتار پرخطر رانندگی، تیپ‌های شخصیتی، قانون‌گریزی ترافیکی، رانندگی خطرناک.

***

ارائه دهنده:آقای مهندس پویا محمدی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران گرایش راه و ترابری
استاد راهنما: آقای دکتر شهاب حسنی نسب، استادیار رشته مهندسی عمران گرایش راه و ترابری
استاد ممتحن: آقای دکتر محمدرضا طهماسبی، دانشور رشته مهندسی عمران گرایش راه و ترابری
استاد ممتحن: آقای دکتر یوسف رضایی، استادیار رشته مهندسی نقشه برداری گرایش سنجش از دور

درج در سایت: 17 تیر 1397 - تعداد مشاهده 501 بار