Senior Defense: تاثیر خوش بینی مدیران بر نحوه ی تامین مالی کسری وجوه نقد با نقش تعدیلی بیش اعتمادی مدیران در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

The Effect of Managers

تاثیر خوش بینی مدیران بر نحوه ی تامین مالی کسری وجوه نقد با نقش تعدیلی بیش اعتمادی مدیران در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران روز سه شنبه، 27 شهریور، 1397 توسط موسسه آموزش عالی زند شیراز در شهر شیراز استان فارس برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: Industrial Engineering

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی زند شیراز

هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر خوش بینی مدیران بر نحوه ی تامین مالی کسری وجوه نقد با نقش تعدیلی بیش اعتمادی مدیران در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. جامعه آماری این پژوهش شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران می باشند که با توجه به شرایط انتخاب نمونه، تعداد 89 شرکت طی سال های 1388 تا 1395 به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. روش آماری مورد استفاده به منظور آزمون فرضیه ها، روش رگرسیون چند متغیره است. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار Eviews مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج فرضیه اول پژوهش نشان داد بین خوش بینی مدیریت و تامین مالی کسری از طریق انتشار بدهی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر، هرچه کسری مالی افزایش می یابد انتشار بدهی نیز افزایش می یابد و در تأمین مالیِ کسری، مدیران خوش بین نسبت به سایر مدیران، بیشتر بر انتشار بدهی تمرکز دارند. همچنین فرضیه دوم پژوهش نشان داد که بین ضرایب تامین مالی کسری از طریق استقراض و متغیر های مصنوعی گروه اول (مدیران خوش بین و بیش اعتماد)، گروه دوم (مدیران خوش بین)، گروه سوم (مدیران بیش اعتماد)، و گروه چهارم (سایر مدیران)، شرکت های نمونه رابطه معکوس و معنادار وجود دارد. در حقیقت، نتایج مقایسه ها نشان داد که هرچه مدیران خوش بین تر و با اعتماد به نفس بیشتر باشند، کمتر احتمال دارد که در تأمین مالی خود از استقراض (انتشار بدهی) استفاده نمایند و مدیران خوش بین و بیش اعتماد، ریسک مالی خود را در مواجهه با تامین مالی کسری، در سطح پایین تری نگه می دارند.

**

سرکار خانم زهرا دهقانی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حسابداری
جناب دکتر جواد مرادی، استاد راهنما
جناب آقای غلامحسن زارع، استاد مشاور

درج در سایت: 20 شهریور 1397 - تعداد مشاهده 562 بار