Senior Defense: تحلیل عملکرد شرکت‌های توزیع دارو با رویکرد MCDA مورد کاربردی شهرستان جهرم

Analyzing the performance of drug distribution companies with the applicable MCDA approach in Jahrom city

تحلیل عملکرد شرکت‌های توزیع دارو با رویکرد MCDA مورد کاربردی شهرستان جهرم روز سه شنبه، 27 شهریور، 1397 توسط موسسه آموزش عالی زند شیراز در شهر شیراز استان فارس برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: Industrial Engineering

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی زند شیراز

زمینه: طی دو دهه اخیر، شرکت‌ها و صنایع زیادی در کشورهای پیشرفته بحث لجستیک طرف سوم را مورد مطالعه قرار داده و آن را یکی از فرایندهای مهم در زنجیره تأمین خود در نظر گرفته‌اند. بنابراین با توجه به اهمیت موضوع، در پژوهش جاری شرکت لجستیکی طرف سوم موظف است فعالیت‌های لجستیکی توزیع دارو را بر عهده گیرد و زنجیره تامین از جنس دارو مورد اهمیت است.
هدف: مسئله اصلی در این پژوهش، تحلیل عملکرد شرکت‌های توزیع داروی شهرستان جهرم با رویکرد ام سی دی ام است که در شهریور ماه 1397 به پایان رسید.
روش‌شناسی: تحقیق از نقطه نظر هدف یک تحقیق کاربردی و از حیث نوع یک روش ارزیابی مبتنی بر مدل سازی ریاضی در فضای مجرد می‌باشد؛ که می‌تواند به عنوان یک مطالعه موردی مطرح شود. تعیین شاخص‌های ورودی و خروجی، بدست آوردن و استخراج متغیرها در این نوع از تحقیقات خود بخش مهمی از اجرای این تحقیق می‌باشد. درابتدا شرکت‌های توزیع دارو، مورد شناسایی و بررسی قرار گرفت و طبق نظر خبرگان تحقیق، 6 شرکت معتبر توزیع‌کننده انتخاب شد و به جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز از شرکت‌های توزیع دارو برای تحلیل کارایی پرداخته شد. برای ارزیابی از تکنیک تحلیل پوششی داده‌ها استفاده شد تا 3PLهای فعال براساس کارایی ارزیابی شوند. پس از تعیین شرکت‌های کارا و ناکارا مدل توزیع دارو و تامین تقاضای مراکز درمانی ارائه شد که تقاضا در مراکز منتخب درمانی، بیمارستان‌های مطهری و پیمانیه‌ی شهرستان جهرم را تامین کند. برای تامین تقاضای مراکز درمانی با انتخاب چهار کالای منتخب به واسطه‌ی مدل ارائه شده، با کمترین هزینه، در زمان مورد انتظار تقاضای مراکز درمانی تحقق یافت. مدل پژوهش، تک سطحی زنجیره‌تامین محسوب می‌شود.
یافته‌ها: در نتیجه از شش شرکت فعال طی عملکرد دو سال متوالی 1394 و 1395، شرکت‌های کارا و ناکارا مشخص شد و دو شرکت کارا جهت مشارکت و پیاده‌سازی مدل پژوهش، منتخب گردید. مدل چند تابع هدفه پژوهش، توسط تکنیک معیار جامع، به تابع هدف واحد دست یافت. پس از آن، با ارائه و حل مدل برنامه‌ریزی آرمانی با نرم‌افزار گمز، با دو آرمان حداکثر هزینه معادل یک مقدار مشخص و حداکثر زمان معادل یک معیار مشخص ارسال کالا پرداختیم ودر راستای دستیابی به دو آرمان، انحرافات به صفر رسید. در انتها مقادیر توابع هدف به ازای مقادیر مختلف تقاضا و مقادیر مختلف مدت زمان ارسال کالا بدست آمد و مدل تعیین اعتبار شد.
واژه‌های کلیدی: ارزیابی کارایی ؛ شرکت‌های توزیع دارو ؛ تحلیل پوششی داده‌ها ؛ برنامه‌ریزی آرمانی

**

سرکار خانم لیلا آردین، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی گرایش تحقیق در عملیات موسسه آموزش عالی زند شیراز
جناب آقای دکتر محسن اکبرپور، استاد راهنما
جناب آقای دکتر علی انوری، استاد مشاوره

درج در سایت: 21 شهریور 1397 - تعداد مشاهده 484 بار