Senior Defense: افزایش امنیت شبکه های حسگر بی سیم با استفاده از جدول اعداد ترکیبی توزیع شده و منطق فازی

Improving the Wireless sensor networks Security Using Distributed Hash Values and Fussy Logic

افزایش امنیت شبکه های حسگر بی سیم با استفاده از جدول اعداد ترکیبی توزیع شده و منطق فازی روز شنبه، 31 شهریور، 1397 توسط موسسه آموزش عالی زند شیراز در شهر شیراز استان فارس برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: Computer Science، Software

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی زند شیراز

حفظ امنیت، خودمختار بودن گره های شبکه های حسگر بی سیم و عدم کنترل مرکزی بر روی آن ها از مهمترین چالش های پیش روی توسعه این شبکه ها به ویژه در مصارف حساس و امنیتی و یا کاربردهای استراتژیک محسوب می شود. ترکیب جدول هش توزیع شده (DHT) با شبکه های حسگر بی سیممی‌تواند راه‌حل امیدوارکننده‌ای برای حل چالش ها باشد. مزیت اصلی جدول هش توزیع شده سرویس جستجوی کارآمدش است. به کمک منطق فازی نیز می توانیم ارتباط گزارههای واقعی را با گزارههای ماشینی برقرار کنیم.
هدف اصلی این پژوهش در وهله نخست، ارائه گزارشی از آسیب پذیری ها و شکاف های امنیتی سیستم های کنترل می باشد. با مقایسه نتایج بدست آمده از مقالات، رسم نمودارها و استفاده از نرم افزارهای مربوطه، از روش مکانمند برای تعیین مکان گره های حسگر در شبکه استفاده شده است. با استفاده از روش های رمزگذاری و رمزگشایی جدول اعداد ترکیبی توزیع شده در شبکه های حسگر بی سیم قابلیت اطمینان و حفظ امنیت در آنها مشخص می شود. مقایسه قابلیت اطمینان و حفظ امنیت در شبکه های حسگر بی سیم، با بررسی پروتکل های بکار گرفته شده برای امنیت سیستم و سطح امنیت در شبکه حسگر بی سیم صورت می گیرد.
این پژوهش مدلی جدید و کارا برای افزایش امنیت شبکه های حسگرهای بی سیم در سیستم های واحد کنترل شبکه، براساس جدول اعداد ترکیبی توزیع شده و نیز منطق فازی ارائه می نماید. نتایج شبیه سازی حاکی از آن است که میزان مصرف انرژی، بهینه سازی گردیده است و انرژی مصرفی در زمان بررسی و تجزیه و تحلیل امنیت در شبکه حسگر بی سیم مبتنی بر روش جدول اعداد ترکیبی توزیع شده برپایه منطق فازی، رو به کاهش است و شناسایی حملات به صورت دقیق انجام می شود.

کلمات کلیدی: شبکه های حسگر بی سیم، امنیت شبکه، اعداد ترکیبی توزیع شده، مدیریت داده، روش فازی.

***

جناب آقای امید خلعتی، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار موسسه آموزش عالی زند شیراز
جناب آقای دکتر سید ابراهیم دشتی، استاد راهنما
جناب آقای دکتر محمدرضا اسلامی نژاد، استاد مشاور

درج در سایت: 26 شهریور 1397 - تعداد مشاهده 594 بار