Senior Defense: پتانسیل یابی زمین‌های کشاورزی مناطق گرمسیری مستعد آبیاری تحت‌فشار در دشت با استفاده از AHP و GIS (مطالعه موردی: بخش سومار) 

پتانسیل یابی زمین‌های کشاورزی مناطق گرمسیری مستعد آبیاری تحت‌فشار در دشت با استفاده از AHP و GIS (مطالعه موردی: بخش سومار)  روز یکشنبه، 19 اسفند، 1397 توسط موسسه آموزش عالی عمران و توسعه در شهر همدان استان همدان برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: Agricultural Science

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی عمران و توسعه

از دیرباز تأمین آب و نیز استفاده از روش های مناسب برای آبیاری در نواحی و مناطق مختلف کشور ما با توجه به شرایطی که از نظر خشکی و اقلیمی در کشور حاکم است، به اشکال مختلف موردتوجه و اهمیت قرارگرفته است. بنابراین نیاز به‌صرفه جویی در مصرف آب برای بخش کشاورزی ضروری است که یک روش مناسب در این زمینه طراحی و اجرای روش های نوین آبیاری است، یکی ازاین‌روش ها، روش آبیاری تحت‌فشار می باشد. در این راستا شناسایی مناطق مستعد برای آبیاری تحت‌فشار اولین گام می باشد. در این تحقیق برای تعیین مناطق مستعد کشاورزی با روش آبیاری تحت‌فشار عوامل مؤثر شامل کاربری زمین، فرسایش زمین، ارتفاع، شیب، زمین‌شناسی، دسترسی به رودخانه، خاک، هدایت الکتریکی، جمع کل مواد معلق و جذب سدیم که با بررسی منابع و پیشینه مطالعاتی شناسایی گردیدند، استفاده شده است. پس از تهیه نقشه های مربوط به هر عامل، ابتدا با استفاده از روش تحلیل سلسله‌مراتبی و نظرات کارشناسان خبره وزن هر کدام از عوامل مؤثر تعیین شده است. سپس وزن ها به لایه ها اعمال شده و نرمال‌سازی لایه ها انجام‌شده است. در نهایت با استفاده از اپراتور گامای فازی، در محیط سیستم اطلاعات مکانی لایه ها با هم همپوشانی شده و نقشه پتانسیل مناطق مستعد آبیاری تحت‌فشار تهیه‌شده است. یافته‌ها نشان می دهد که حدود 35 درصد از سطح محدوده موردمطالعه برای استقرار آبیاری تحت‌فشار دارای قابلیت زیاد و نسبتاً زیاد می باشد.

واژگان کلیدی : آبیاری تحت‌فشار، سیستم اطلاعات جغرافیایی، تحلیل سلسله‌ مراتبی، دشت سومار

***

ارائه دهنده: آقای مهندس محسن خورشیدی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی نقشه برداری گرایش GIS
استاد راهنما: آقای دکتر حسین تراب زاده خراسانی، استادیار رشته مهندسی نقشه برداری گرایش سنجش از دور
استاد مشاور: آقای مهندس محمد عباسی، مربی رشته مهندسی نقشه برداری گرایش GIS
استاد ممتحن: آقای دکتر مرتضی حیدری مظفر، استادیار رشته مهندسی نقشه برداری گرایش فتوگرامتری
استاد ممتحن: آقای دکتر مهدی ریاحی خرم، استادیار رشته مهندسی محیط زیست

درج در سایت: 13 اسفند 1397 - تعداد مشاهده 744 بار