Senior Defense: پیامدهای سطح بالای نظارت و کنترل سهامداران نهادی در شرکتهای پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران

The consequences of high level of control and monitoring by institutional stockholders in listed companies of Tehran stock exchange

پیامدهای سطح بالای نظارت و کنترل سهامداران نهادی در شرکتهای پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران روز دوشنبه، 25 شهریور، 1398 توسط موسسه آموزش عالی زند شیراز در شهر شیراز استان فارس برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: Economic Systems

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی زند شیراز

هدف پژوهش حاضر، بررسی پیامدهای سطح بالای نظارت و کنترل سهامداران نهادی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار میباشد. دوره زمانی پژوهش، 1396-1390 بوده و 148 شرکت به عنوان نمونه انتخاب شده است. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش در حالت تلفیقی/ ترکیبی، از مدلهای رگرسیونی چند متغیره و همچنین آزمون والد در نرم‏افزارEViews 9 استفاده گردید. متغیر مستقل و تعدیلگر عبارت است از سطح و میزانِ مالکیت نهادی. متغیرهای وابسته شامل اهرم مالی، هزینه‏های بهره (مالی) ، سود تقسیمی نقدی، سطح نگهداشت وجه نقد و ارزش شرکت (بر حسب نسبت کیوتوبین) است. در این پژوهش از متغیرهای کنترلی اندازه شرکت، رشد دارایی‏ها، سود قبل از بهره و مالیات و خالص سرمایه در گردش نیز استفاده گردید.
یافتههای پژوهش حاکی از تأثیر منفی و معنادارِ سطح بالای مالکیت نهادی بر میزان استفاده از بدهی (اهرم مالی)، هزینه‏ های بهره (مالی) و سود تقسیمی نقدی، و تأثیر مثبت و معنادارِ سطح بالای مالکیت نهادی بر سطح نگهداشت وجه نقد میباشد. همچنین، نتایج حاکی از تأثیر مثبت اثر تعاملی هزینه‏های بهره (مالی) در سطح مالکیت نهادی بر سطح نگهداشت وجه نقد است. این در حالی است که رابطه منفی بین سود تقسیمی نقدی و سطح نگهداشت وجه نقد و همچنین، رابطه مثبت بین سطح نگهداشت وجه نقد و ارزش شرکت، مستقل از سطح مالکیت نهادی بوده است.

---

نگارنده:مریم معصومی
استاد راهنما:دکتر کیامهر
استاد مشاور:دکتر شهابی
استاد داور:دکتر ناظمی

درج در سایت: 17 شهریور 1398 - تعداد مشاهده 374 بار