Senior Defense: اثر اضافه کردن برنامه ذهن آگاهی به تمرین درمانی بر درد و عملکرد دونده‌های مبتلا به سندروم درد پاتلوفمورال

اثر اضافه کردن برنامه ذهن آگاهی به تمرین درمانی بر درد و عملکرد دونده‌های مبتلا به سندروم درد پاتلوفمورال روز شنبه، 20 مهر، 1398 توسط موسسه آموزش عالی عمران و توسعه در شهر همدان استان همدان برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: Sport

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی عمران و توسعه

ویژگی‌های روان‌شناختی در تشدید و طولانی شدن درد و تضعیف عملکرد جسمانی افراد مبتلابه سندروم درد پتلوفمورال نقش ایفا می‌کنند. مدل‌های روان‌شناختی کنونی حاکی از آن است که ذهن آگاهی از طریق مؤلفه‌های روان‌شناختی مرتبط با مدل اجتناب ناشی از ترس می‌تواند در جهت پیشگیری و درمان دردهای مزمن مؤثر باشد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی این موضوع است که آیا اضافه کردن ذهن آگاهی به تمرین درمانی نسبت به تمرین درمانی تنها در توان‌بخشی دونده‌های مبتلابه درد پاتلوفمورال میتواند مؤثر باشد.
پژوهش حاضر از نوع کار آزمایی بالینی با طرح اندازه‌های تکراری و گمارش تصادفی شرکت کننده ها در گروه‌ها بود که در نیمه دوم سال 1397 در سطح شهرستان کرمانشاه انجام شد. شرکت‌کننده‌های مطالعه را 30 زن مبتلابه سندروم درد پتلوفمورال با دامنه سنی 18-40 سال تشکیل می‌داد که بر اساس معیارهای ورود و خروج انتخاب شدند و به‌صورت تجربی تصادفی در گروه ذهن آگاهی و کنترل قرار گرفتند. شرکت‌کنندگان گروه ذهن آگاهی علاوه بر تمرین درمانی تجربی دریافت شده توسط گروه کنترل، یک برنامه 8 جلسه‌ای ذهن آگاهی را دریافت کردند. درد معمول (روزانه)، درد در حین دویدن و بالا و پایین رفتن از پله توسط مقیاس سنجش عددی درد، فاجعه‌آمیزی درد با استفاده از مقیاس فاجعه انگیزی درد، ترس از درد توسط مقیاس تمنا، کیفیت زندگی مرتبط با مفصل زانو توسط مقیاس KOOS، و کیفیت زندگی مرتبط با سلامت توسط فرم کوتاه پیمایش سلامت(SF36) ارزیابی شد. تمام متغیرها قبل از مداخلات،12 هفته و 18 هفته بعد از اجرای پروتکل‌های درمانی اندازه‌گیری شدند. نتایج پژوهش نشان داد که شدت درد روزانه، شدت درد طی دویدن و بالا و پایین رفتن از پله، فاجعه انگیزی درد و ترس از درد برای دونده‌های که ذهن آگاهی را همراه با تمرین درمانی دریافت کرده‌اند نسبت به دونده‌هایی که تنها تمرین درمانی را دریافت کرده‌اند در هفته ششم کمتر بود، اما در هفته‌های12 و 18 تفاوت معنی‌داری بین گروه‌ها مشاهده نشد. علاوه بر این عملکرد زانو و کیفیت زندگی مرتبط با سلامت برای آنها بهتر بود.
واژه های کلیدی: سندروم درد پتلوفمورال، ذهن آگاهی، دوندگان ، درد، عملکرد

---

ارائه دهنده: خانم سمیرا میرعالی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته آسیب شناسی ورزشی
استاد راهنما: آقای دکتر شهاب الدین باقری، استادیار رشته آسیب شناسی و حرکات اصلاحی
استاد ممتحن: آقای دکتر محمدعلی سماواتی شریف، دانشیار رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی
استاد ممتحن: آقای دکتر سید یاسین حسینی، استادیار رشته بیومکانیکی ورزشی

درج در سایت: 17 مهر 1398 - تعداد مشاهده 643 بار