Senior Defense: تأثیر نوع تخصص رئیس کمیته حسابرسی و میزان تحصیلات مدیر حسابرسی داخلی بر مدیریت سود در شرکت‏های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

The effect of type of specialization of audit committee’s chairman and Internal Audit Director Degree on earning management in Companies accepted in Tehran Stock Exchange

تأثیر نوع تخصص رئیس کمیته حسابرسی و میزان تحصیلات مدیر حسابرسی داخلی بر مدیریت سود در شرکت‏های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران روز دوشنبه، 21 بهمن، 1398 توسط موسسه آموزش عالی زند شیراز در شهر شیراز استان فارس برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: Accounting

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی زند شیراز

مدیریت سود یکی از ابعاد مهم کیفیت گزارش مالی و موضوع اصلی در میان تمامی سهام‏د‏اران شرکت می‏باشد. هر گونه دخالتی که گزارش‏ها را تحریف کند، می‏تواند بر تصمیم‏گیری کاربران گزارش‏های مالی تأثیرگذار باشد. کیفیت گزارش‏گری مالی را میزان دقت اطلاعات گزارش‌ شده و صداقت مدیران در ارائه اطلاعات منصفانه و حقیقی برای تصمیم‏گیرندگان تعریف کرده‏اند. هرچه دقت اطلاعات بیشتر باشد، تأثیر بهتری بر عملکرد شرکت در جذب سرمایه‏گذاران گذاشته و همچنین باعث کسب اعتبار برای شرکت خواهد شد.
مدیریت سود عامل مهمی است که بر جذب سرمایه برای شرکت و نهایتاً بقا و گسترش فعالیت یک شرکت اثر خواهد گذاشت. بنابراین تأثیر دو متغیر نوع تخصص رئیس کمیته حسابرسی و میزان تحصیلات مدیر حسابرسی داخلی را بر این متغیر بررسی شد تا با در نظر گرفتن نوع تأثیر آن‏ها بر این متغیر، بهترین رئیس برای کمیته حسابرسی و همچنین بهترین مدیر برای حسابرسی داخلی را انتخاب شود.
این پژوهش با بررسی نوع تخصص رئیس کمیته حسابرسی در 34 شرکت و میزان تحصیلات مدیر حسابرسی داخلی در 47 شرکت که از میان همه شرکت‎‏های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انتخاب شده بودند، از مدل تعدیل شده جونز، آنالیز واریانس یک عامله، آزمون¬های ریشه واحد لوین، لین و چو، ایم، پسران و شین، دیکی فولر تعدیل شده و فیلیپس پرو و آزمون توکی به این نتیجه رسید که این دو عامل در میزان مدیریت سود شرکت‏ها تأثیر معناداری دارند. نتایج حاصل شده نشان داد که که تخصص حسابداری رئیس کمیته حسابرسی و تحصیلات کارشناسی ارشد برای مدیر حسابرسی داخلی باعث کم شدن مدیریت سود در شرکت و عملکرد بهتر خواهد شد.
با بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت مالی، نتایج این پژوهش به شرکت‏ها در جذب سرمایه‏گذار کمک خواهد کرد. همچنین نتایج حاصل از این پژوهش به هیئت مدیره جهت انتخاب اعضا و رئیس کمیته حسابرسی و مدیر حسابرسی داخلی کمک خواهد کرد.

---

نگارنده:فاطمه عزیزی
استاد راهنما:دکتر کاظم نحاس
استاد مشاور:دکتر محمد صادق زاده مهارلویی
استاد داور:دکتر ناظمی

درج در سایت: 16 بهمن 1398 - تعداد مشاهده 633 بار