Workshop: انتشار مقاله در ژورنال های علمی

Publishing-Article

انتشار مقاله در ژورنال های علمی روز سه شنبه، 4 شهریور، 1399 لغایت پنجشنبه، 4 شهریور، 1400 توسط مرکز آموزش عالی علوم پزشکی وارستگان و مهارتکده علوم پزشکی وارستگان در شهر داورزن استان خراسان رضوی برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: Education

برگزار کننده: مرکز آموزش عالی علوم پزشکی وارستگان, مهارتکده علوم پزشکی وارستگان

انتشار مقاله در ژورنال های علمی
اغلب پژوهشگران دوست دارند تا نتایج کار علمی آن­ها یه صورت مقاله در یک مجله منتشر شود و از این طریق به سمع و نظر دیگران برسد. انتشار مقاله در یک مجله خوب و معتبر یکی از مهم­ ترین مراحل فعالیت­ های پژوهشی یک فرد است که می­ تواند در رزومه علمی و کاری وی نیز نقش مهمی ایفا کند و وزنه سنگینی در آن باشد.

ژورنال‌های علمی مختلف با مختصات حرفه‌ای گوناگونی برای هر رشته و زمینه علمی وجود دارند که نگارش اثر برای آنها باید توأم با رعایت اصولی خاص باشد. اگر بخواهیم مزایا و اهمیت نگارش و چاپ مقاله را عنوان کنیم به موارد زیر می‌رسیم:

داشتن مقاله چاپ شده معتبر در دوران ارشد برای پذیرش در مقطع دکترا
دانشجویان مقطع دکتری برای دفاع از تِز خود نیاز به پذیرش یک مقاله علمی‌-پژوهشی دارند؛
اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها با داشتن مقالات علمی پژوهشی منتشر شده در نشریات داخلی، امکان ارتقا درجه پیدا می‌کنند؛
داشتن مقالات علمی معتبر در استخدام متقاضیان برای هیأت علمی نقش مهمی دارد؛
چاپ مقالات علمی پژوهشی معتبر، نگارنده را در دسته‌بندی نخبگان قرار می‌دهد و نخبگان از خدماتی مانند دریافت وام‌های دانش‌بنیان و معافیت سربازی و… بهره‌مند می‌شوند؛
دانشگاه‌های خارجی برای پذیرش افراد به رزومه آنها و مقالات معتبری که به چاپ رسانده‌اند هم دقت زیادی دارند؛
برای پذیرش در مصاحبه دکتری و قبولی در این مقطع، مقالات علمی می‌توانند نظر هیأت داوران اساتید را نسبت به دانشجو مثبت کنند و برای او امتیازی در فرایند پذیرش محسوب شوند؛
با وجود ارائه نتایج پژوهش‌های خود در نشریات معتبر و بین‌المللی، امکان جذب سرمایه‌گذار و استخدام در شرکت‌های بزرگ به وجود می‌آید؛
و… .
مهمترین مواردی که در این کارگاه آموزش داده می شود:
انتخاب یک ژورنال برای انتشار: در این بخش معیارهای انتخاب یک ژورنال از جمله Frequency، Scope و Country of Publication بیان می شود تا بتوان ژورنالی که بیشترین تناسب را با مقاله دارد انتخاب کرد.
دسته بندی ژورنال ها از دیدگاه های مختلف:
دسته بندی ژورنال ها از دیدگاه Cost: بر این اساس ژورنال ها به دو دسته طبقه بندی می شوند. دسته اول ژورنال های Open access هستند یعنی ژورنال هایی که برای انتشار مقاله در آن ها باید هزینه بپردازیم در عوض مقاله ما به طور رایگان در اختیار خوانندگان قرار می گیرد و امکان سایتیشن یا ارجاع به آن بالا می رود. دسته دوم ژورنال های Non open access هستند یعنی ژورنال هایی که برای انتشار مقاله در آن ها نیاز به پرداخت هزینه ای نیست اما اگر محققی بخواهد به متن کامل (Full text) مقاله دسترسی پیدا کند باید هزینه پرداخت کند و با این کار شانس سایتیشن یا ارجاع به مقاله کاهش می یابد.
دسته بندی ژورنال ها از دیدگاه Credit: بر این اساس ژورنال ها به دو دسته طبقه بندی می شوند. دسته اول ژورنال های Peer review هستند یعنی ژورنال هایی که داوری همتا دارند. در این ژورنال ها که اعتبار به مراتب بالاتری دارند ابتدا editor ژورنال بررسی اولیه بر روی مقاله را انجام داده و در صورتی که مقاله با scope ژورنال تطابق داشت و اصول نگارشی را رعایت کرده بود برای داوران ارسال می گردد. دسته دوم ژورنال های Non peer review هستند یعنی ژورنال هایی که داوری همتا ندارند. در این ژورنال ها فقط editor ژورنال بررسی اولیه بر روی مقاله را انجام داده و داوری خاصی روی مقاله انجام نمی گیرد، به همین دلیل این دسته از ژورنال ها اعتبار کمتری دارند.
دسته بندی ژورنال ها از دیدگاه Indexing:
این دسته بندی عبارتند از :
JCR
ISI Listed
Medline, PubMed
Scopus
EMBASE
ISC
بیان مراحل Submission مقاله به ژورنال منتخب: در این بخش یک مقاله به صورت آنلاین برای یک ژورنال معتبر ارسال می شود و شما با تمام مراحل Submit مقاله آشنا خواهید شد.
آشنایی با پلاجیاریسم و اخلاق در انتشار: در این بخش نکات مربوط به اخلاق در انتشار مطرح می گردد که عدم رعایت آن ها باعث می شود لطمات جبران ناپذیری به وجهه علمی و پژوهشی یک محقق وارد شود.

مدرس:دکتر محمد رضا مظاهری، مدیر گروه فناوری اطلاعات سلامت علوم پزشکی وارستگان

درج در سایت: 7 شهریور 1399 - تعداد مشاهده 1214 بار