Senior Defense: آیا خستگی ذهنی پیشگوی بروز آسیب های ورزشی می باشد ؟

Does mental fatigue predict sports injuries?

آیا خستگی ذهنی پیشگوی بروز آسیب های ورزشی می باشد ؟ روز چهارشنبه، 24 شهریور، 1400 توسط موسسه آموزش عالی عمران و توسعه در شهر همدان استان همدان برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: Sports Medicine، Sport

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی عمران و توسعه

 بررسی مطالعات گذشته نشان می دهد که تاکنون مطالعه‌ای ارتباط بین خستگی ذهنی، کیفیت و کمیت خواب، میزان فشار تمرین و مسابقه و کنترل تمرکز را با آسیب های ورزشی فوتبالیست های جوان بررسی نکرده است. بر این اساس پژوهش حاضر در نظر دارد این موضوع را مورد بررسی قرار دهد. پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کابردی و از نظر شیوه اجر از نوع مقطعی آینده نگر بود که در سال ۱۳۹۹-۴۰۰ در سطح شهرستان سنندج انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را مردان فوتبالیست شهرستان سنندج تشکیل می دهند. نمونه آماری تحقیق را ۱۰۰ فوتبالیست با دامنه سنی ۱۶ تا ۲۰ سال تشکیل می دهد. جهت ارزیابی خستگی ذهنی از مقیاس هفت نقطه ای لیکرت استفاده شد. پرسشنامه هوپر و همکاران نیز جهت ارزیابی متغیر های کیفیت و کمیت خواب، میزان استرس، خستگی و درد عضلانی استفاده شد. برای تخمین وضعیت ریکاوری بازیکنان فوتبال از مقیاس کیفیت ریکاوری کلی (TQR  ) استفاده شد. شدت درک شده فعالیت بلافاصله (تقریبا ۳۰ دقیقه) بعد از مسابقه با استفاده از مقیاس RPE (مقیاس بورگ -۱۰) ثبت شد. میزان تمرکز توجه ورزشکاران قبل و بعد از مسابقه با پرسیدن این سوال که ‘به طور کلی ، فکر می کنید امروز چقدر بر روی مسابقه تمرکز داشتید؟ بر اساس یک مقیاس لیکرت ۷ امتیازی از ۱ (بسیار ضعیف) تا ۷ (بسیار خوب) ارزیابی می شود. جهت تجزیه  ‌و تحلیل داده از نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۱ استفاده شد. برای توصیف و تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی GEE و نمودار ROC استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین کیفیت و کمیت خواب، کیفیت کلی ریکاوری و  میزان فشار درک شده طی تمرین و مسابقه فوتبالیست های آسیب دیده و بدون آسیب تفاوت معنی دار وجود داشت و این متغیرها پیشگوی بروز آسیب های ورزشی در فوتبالیست های جوان بودند. اما بین خستگی ذهنی و میزان تمرکز توجه فوتبالیست های آسیب دیده و بدون آسیب تفاوت معنی دار وجود نداشت و این متغیرها پیشگوی بروز آسیب های ورزشی در فوتبالیست های جوان نبودند. بنابراین می توان به متخصصین آسیب شناسی ورزشی و فیزیوتراپیست ها توصیه نمود که جهت پیشگیری از بروز آسیب های ورزشی این موارد را در نظر بگیرند.

دانشجو: حامد امین پناه استاد راهنما: دکتر شهاب الدین باقری استاد مشاور: دکتر عین اله نادری استاد ممتحن: مهتاب نجفی استاد ممتحن: هادی میری

درج در سایت: 23 شهریور 1400 - تعداد مشاهده 345 بار