Senior Defense: فرم هندسی بهینه ساختمان در جذب انرژی خورشیدی باهدف طراحی مسکن پایدار در اقلیم سرد و خشک ایران (نمونه موردی: همدان)

فرم هندسی بهینه ساختمان در جذب انرژی خورشیدی باهدف طراحی مسکن پایدار در اقلیم سرد و خشک ایران (نمونه موردی: همدان) روز چهارشنبه، 28 مهر، 1400 توسط موسسه آموزش عالی عمران و توسعه در شهر همدان استان همدان برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: Architecture

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی عمران و توسعه

چکیده گسترش شهرها و همچنین نیاز روز افزون انسان ها به انرژی، موجب آن شده تا انسان ها در پی یافتن راهکار هایی برای استفاده از انرژی های تجدید پذیر باشند. با توجه به اهمیت موضوع، پژوهش هایی نیز در عرصه معماری صورت گرفته است و در آن یکی از مهم‌ترین اهداف توسعه پایدار کاهش مصرف انرژی در بخش ساختمان عنوان شده است. این هدف با ارائه الگوی معماری مناسب همساز با اقلیم قابل حصول می باشد. از جمله عوامل تاثیرگذار بر معماری اقلیمی فرم و جهت‌گیری ساختمان ها است که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته اند. این پژوهش در راستای توسعه پایدار، با هدف دستیابی به فرم هندسی بهینه و جهت‌گیری مناسب ساختمان های مسکونی در شهرهمدان، اقلیم و معماری بومی این منطقه را مورد مطالعه قرار می دهد.این پژوهش از دسته تحقیقات کاربردی با رویکرد کیفی و با روش توصیفی تحلیلی انجام شده است.همچنین در این پژوهش الگو های ساختاری ساختمان های مسکونی بومی این منطقه با قدمت صد سال تا ساختمان های امروزی وجدید را بررسی و شاخص های مسکن پایدار ساختمان های مسکونی بومی که شامل ابعاد کالبدی ،زیست محیطی،اقتصادی واجتماعی می باشد را منحصرا در بعد کالبدی، ارزیابی می کند. و سه آلترناتیو نهایی جهت تحلیل به نرم افزار ارائه می گردد. نتایج این مطالعه نشان می دهد که با توجه به آب و هوای سرد و خشک شهر همدان بهره گیری از انرژی خورشیدی باید در اولویت طراحی معماری بومی قرار گیرد. به همین منظور فرم هندسی ساختمان، جهت گیری ساختمان ها، کشیدگی ساختمان‌ها ،سایه با ها،مصالح،تعیین فضاهای باز ، بسته و نیمه باز در جهت مناسب و ارتفاع ساختمان مناسب ترین پاسخ برای استفاده از انرژی خورشیدی و یافتن فرم هندسی بهینه در ساختمان های مسکونی این اقلیم می باشد. واژه‌های کلیدی: مسکن پایدار ، معماری بومی، فرم بهینه، جذب انرژی خورشیدی، اقلیم سرد و خشک.

دانشجو: مریم یدالهی استاد راهنما: دکتر علیرضا فرهنگی خانقاه استاد ممتحن: دکتر کیاوش قزوینی استاد ممتحن: دکتر احمد جامعه

درج در سایت: 26 مهر 1400 - تعداد مشاهده 396 بار