فصلنامه اقتصاد باثبات

Stable Economy Journal

نشریه «اقتصاد باثبات» دارای خط‌مشی بسط و گسترش مطالعاتی است که با بررسی و مطالعه دقیق شرایط اقتصادی کشور و بررسی اهداف اقتصادی کشور به ارائه راهکارها و تدابیر اقتصادی پرداخته و با نقد و بررسی برنامه‌ها اهداف و سیاست‌های اقتصادی شرایط موجود را با رویکرد حداقل نمودن آسیب‌های ناشی از اجرای سیاست‌ها و تدابیر اقتصادی به شرایط مطلوب اقتصادی که متضمن پایداری و ثبات است نزدیک نماید. به این ترتیب، امکان پیش­‌بینی نتایج بالقوه سیاست‌­های اقتصادی را فراهم می­‌آورد و از این طریق به برنامه­‌ریزان و سیاست­‌گذاران در نیل به اهداف اقتصادی کمک می­‌رساند. علاوه بر این، شناخت شرایط موجود و مطلوب اقتصاد و تحلیل سیاست‌های اقتصادی در درک مباحث اقتصادی توسط دانشجویان و دانش‌­پژوهان اقتصادی نقش بسزایی داشته و مطالعه در حوزه علم اقتصاد را تسهیل می­‌نماید.

نظر به توجه افکار عمومی در سطح ملی، بین‌المللی و منطقه‌ای به موضوع توسعه اقتصادی پایدار و افزایش رفاه اجتماعی متعاقب آن همچنین تاکید برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران کشور بر توسعه پایدار و توجه به ابعاد زیست محیطی توسعه اقتصادی و به منظور کسب جایگاه مناسب کشور در منطقه و جهان، دانشگاه سیستان و بلوچستان زمینه انتشار پژوهش‌هایی با رویکرد ایجاد توسعه پایدار و محیط اقتصادی باثبات را در جهت دستیابی به توسعه همه‌جانبه و پایدار فراهم آورده است.

با توجه به اینکه اتخاذ سیاست‌های نامناسب و شوک‌های برون‏زا منجر به ایجاد نوسانات و ناترازی‏‌های اقتصادی می‏‌شود و این نوسانات و عدم تعادل‏‌ها از طریق کارگزاران مختلف (خانوارها، بنگاه‌‏ها، دولت، بخش خارجی و ...) بر ابعاد اجتماعی و زیست محیطی توسعه پایدار نیز تاثیر دارد. بنابراین، اقتصاد باثبات پیش‌‏نیازی در تحقق توسعه پایدار نقش مهمی دارد. دستیابی به هدف «توسعه پایدار» مستلزم ۱) شناخت وضع موجود ۲) شناخت وضع مطلوب، و ۳) سیاست‏‌ها و راهکارهای مناسب برای حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب است. در این راستا شناخت دلایل و پیامدهای نوسانات اقتصادی و عدم تعادل بازارها، اندازه‌گیری و ارائه شاخص‌های مرتبط، وضعیت موجود را تبیین نموده و طراحی مدل‌های تعادلی اقتصاد کلان (ملی و منطقه‌ای و بین‌المللی) می‌‏تواند به تعیین فاصله وضع موجود و مطلوب و ارائه سیاست‏‌های مناسب منتج شود. از این‌رو، عنوان مجله منطبق با اهداف پیش‏‌گفته است.

مقالات مهم ژورنال از کلیه شماره ها (بیشترین دریافت)

مشاهده همه مقالات