Genotyping of Echinococcus granulosus larval stage isolated from livstock in the Markazi province based on the mitochondrial DNA markers, 2017

Publish Year: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: English
View: 551

نسخه کامل این Paper ارائه نشده است و در دسترس نمی باشد

  • Certificate
  • من نویسنده این مقاله هستم

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این Paper:

شناسه ملی سند علمی:

AMSMED19_114

تاریخ نمایه سازی: 1 دی 1397

Abstract:

سابقه و هدف: هیداتیدوز یک بیماری انگلی است که به واسطه ی مرحله لاروی انگل اکینوکوکوس گرانولوزوس ایجاد می شود که شیوع آن در چند دهه ی اخیر رو به افزایش است. این بیماری نه تنها به سبب آسیب به ارگان های حیاتی مانند کبد، ریه، مغز و غیره در انسان بلکه به علت آسیب های اقتصادی در حیوانات از اهمیت بسزایی برخوردار است. از آنجایی که تفاوت ژنوتیپی بر آنتی ژنیسیتی، ایمنی زایی و دیگر موارد بیماری شناسی تاثیرگذار است، بنابراین شناسایی و دسته بندی ژنوتیپ های بومی این انگل در هر منطقه اهمیت بسزایی دارد. هدف از این مطالعه تعیین ژنوتیپ مرحله لاروی انگل اکینوکوکوس گرانولوزوس ایزوله شده از دام بر اساس مارکرهای DNA میتوکندریایی در استان مرکزی است. مواد و روش ها: در این مطالعه تعداد50 نمونه از کیست هیداتیک حیوانی شامل 37 ایزوله گوسفندی، 11 ایزوله بزی و 2 ایزوله گاوی از کشتارگاه های مختلف جمع آوری به آزمایشگاه انتقال داده شد و سپس پروتواسکولکس و یا لایه ژرمینال جمع آوری و DNA آنها با کیت مخصوص شرکت Roche استخراج و با پرایمرهای اختصاصی برای ژن cox1، PCR شد. درنهایت محصول PCR توسط شرکت Bioneer تعیین ترادف و نتایج با استفاده از نرم افزار Blast با دیگر ترادف های معتبر بانک ژنی مقایسه و ژنوتیپ آن ها مشخص شد. یافته ها: از بین 88 نمونه کیست هیداتیک، تکثیر ژن Cox1 با استفاده از روش PCR، تنها در 50 نمونه با موفقیت روبرو شد. فراوان ترین ژنوتیپ، G1 بود که در 60 درصد نمونه ها وجود داشت و در مرتبه بعدی ژنوتیپ G3 بود که در 36 درصد نمونه ها وجود داشت. همچینین در این مطالعه یک نمونه ژنوتیپ G2 یافت شد و در یکی از نمونه ها ژنوتیپ کیست به درستی مشخص نشد. در این مطالعه اختلاف معنی داری بین فراوانی ژنوتیپ ها در دام های مختلف مشاهده شد (0/037=P). نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که ژنوتیپ مرحله ی لاروی اکینوکوکوس گرانولوزوس جدا شده از دام در استان مرکزی به ترتیب فراوانی، G1 و G3 بوده است که نشان دهنده حضور استرین گوسفندی به عنوان ژنوتیپ غالب در دام های منطقه می باشد. در چرخه زندگی این استرین، سگ به عنوان میزبان اصلی و دام به عنوان میزبان واسط می باشد. بنابراین کنترل انگل در سگ و گوسفند می تواند خطر انتقال عفونت به انسان را کاهش دهد.

Authors

Amir Hosein Maghsood

Associate Professor, Department of Medical parasitology, School of Medicine, Hamedan University of Medical Sciences, Hamedan, Iran.

Reza Ghasemikhah

Assistant Professor, Department of Medical parasitology, School of Medicine, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran.