Speech: نشست علمی «روانشناسی اسلامی؛ گذشته، حال، آینده»

نشست علمی «روانشناسی اسلامی؛ گذشته، حال، آینده» روز سه شنبه، 19 اردیبهشت، 1402 توسط موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران در شهر قم استان قم برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: Psychology

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران
اگرچه برخی روان شناسان مدعی اند روان شناسی در ۵۰۰ سال گذشته اصلا ربطی به الهیات نداشته و به عنوان یک علم کاملا سکولار بر انسان و زندگی او تمرکز داشته، و ابعاد دینی را در بر نمی گرفته است؛ اما طبق بررسی های پژوهشگران اصطلاح «روان شناسی» در قرن شانزدهم در یک بافت الهیاتی به وجود آمده است و در سنت روان شناسی عقلانی قرن هجدهم نیز دارای یک مفهوم دینی بوده، و حتی در ۱۸۴۰ میلادی (و قبل از اعلام رسمی تاسیس روان شناسی مدرن) یک مکتب «روان شناسی مطابق کتاب مقدس» توسط روان شناسی علمی آزمایشگاهی آلمانی ظهور یافته است. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری می یابد که تحقیقات پژوهشگران (رفیعی هنر، ۱۳۹۹) نشان می دهد که تاریخ نگاران و روان شناسان از جورج برت (۱۹۲۱) تا هرگنهان و هنلی (۲۰۱۹) اذعان کرده اند که دانشمندان مسلمان ایرانی در قرن ۸ تا ۱۲ میلادی نقش مهمی در شکل گیری روان شناسی مدرن ایفا کرده؛ و در شاخه های مهم روان شناسی چون شخصیت، بالینی، اجتماعی، و احساس و ادراک ایده پردازی کرده اند. بنابراین چرایی ظهور جنبش «روان شناسی اسلامی» در دهه ۱۹۶۰میلادی توسط روان شناسان مسلمانی از کشورهای مصر، سوریه، پاکستان، هند، و ایران قابل پیش بینی و توجیه پذیر خواهد بود. جنبشی که در چند دهه گذشته با فراز و فرودهایی مواجه بوده؛ اما امروز با راه اندازی مراکز وانجمن های علمی در سراسر دنیا از کشورهای آمریکایی و اروپایی تا آفریقا، و آسیا دوباره مورد توجه ویژه روان شناسان و علاقه مندان عرصه اسلام و روان شناسی قرار گرفته است. جریان شناسی این جنبش؛ بررسی وضعیت موجود؛ و چشم انداز آینده آن موضوع نشست علمی است که توسط حجت الاسلام دکتر حمید رفیعی هنر؛ روانشناس و استاد دانشگاه ارائه شده است.
معرفی سخنرانان: ارائه دهنده : حجت الاسلام دکتر حمید رفیعی هنر (هیئت علمی پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) دبیر علمی: حجت الاسلام دکتر سید حسین حیدری (مدیر گروه اخلاق و تربیت و مشاوره خانواده موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه)
درج در سایت: 17 اردیبهشت 1402 - تعداد مشاهده 301 بار