Speech: سلسله سخنرانی‌های بررسی تخصصی نظام مسائل اقتصاد ایران

lecture Series on Economic Analysis of lran Economic Issues

سلسله سخنرانی‌های بررسی تخصصی نظام مسائل اقتصاد ایران روز یکشنبه، 23 مهر، 1396 توسط دانشگاه امام صادق در شهر تهران استان تهران برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: Economic Systems

برگزار کننده: دانشگاه امام صادق

مقدمه
یکی از خواسته های مقام معظم رهبری از دانشجویان کشور توانایی تحلیل مسائل و مشکلات جامعه خویش است. اگرچه تحقق این خصیصه در میان دانشجویان پشتوانه های تئوری و متعارف آکادمیک را لازم دارد، اما لازمه آن، تخصص و مهارتهایی فرای آن است تا کارکرد نظریات علمی در پاسخ به مسائل و مشکلات موثر آید. معمولا دانشجویان در تحلیل مشکلات و پدیدههای جامعه با مشکلاتی مواجه هستند و در به کارگیری تئوریهای مورد مطالعه با مشکلاتی چون عدم انطباق پدیده با حوزه نظر، بومی نبودن بسیاری از تئوریها و نظریه های علوم انسانی، عدم شناخت آمارها، عدم شناخت صحیح مسائل و مشکلات، زمانشناسی در تحلیل ها و بیان واضح و صحیح پاسخها و تحلیلها به زبان علمی یا عامه مردم مواجه هستند.
به همین منظور و نظربه استقبال دانشجویان و اساتید، دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد در نظر دارد در نیمسال اول سال تحصیلی 96-97 و در ادامه برگزاری دوره های "تحلیل شاخص های اقتصادی" و "دوره تخصصی اقتصاددان بصیر"، موضوعات، حوزه ها و گستره هایی از اقتصاد ایران را که بدان پرداخته نشده است را تحت عنوان "سلسله سخنرانیهای بررسی تخصصی نظام مسائل اقتصادایران" برگزار نماید.
در دروس متداول دانشگاهی رشتهی اقتصاد، معمولا به نظریه ها پرداخته میشود؛ از این رو دانشجویان این رشته اغلب با فضای عملیاتی و واقعیت اقتصاد و رویدادهای آن ناآشنا هستند. بنابراین آشنایی با اقتصاد ایران از ملزومات اساسی پژوهشی برای دانشجویان این رشته محسوب میشود.
در دوره ی «آشنایی با نهادها و سیستمهای اقتصاد ایران»، اقتصاد ایران به عنوان یک کل و مجموعهای از نهادهای مختلف بررسی میشوند. در این جهت، ابتدا وضعیت تاریخ اقتصادی معاصر ایران، منابع و درآمد ملی، بودجه بندی و کلیت نهادهای اقتصادی و ربط و نسبت آنها با یکدیگر بررسی میشود. سپس تک تک نهادهای اقتصادی از نظر سیاستها و قوانین مربوط به آنها، عملکرد، اثرگذاری و اهمیت، بررسی و آسیب شناسی میشوند و در آخر به آینده ی اقتصاد ایران، فرصتها و تهدیدهای پیش روی آن پرداخته میشود. همچنین در جهت آشنایی بیشتر با این نهادها، بازدیدهایی در نظر گرفته شده است تا شرکت کنندگان از نزدیک با نهادها آماده نشوند.

اهداف سلسله جلسات و سخنرانیها
آشنایی دانشجویان رشته های اقتصاد با نظام و سازوکارهای اقتصادی ایران با رویکرد نگرش سیستمی
آشنایی با ساختار قانونی اقتصاد و تجارت در ایران و روشهای کلی بودجه بندی و تامین مالی فعالیتهای اقتصادی دولتی و غیر دولتی
شناخت منابع عمدهی درآمدی ایران و مزیتهای عمده ی رقابت تجاری بین المللی این کشور
بررسی تحولات بزرگ اقتصادی کشور قبل از انقلاب اسلامی و پس از آن
شناخت ادوار تجاری گذشته ی ایران، علل پیدایش آنها و سیاستهای تعدیل کننده ی انجام شده در مقابل آنها
بررسی اجمالی رویکردهای اقتصادی دولتهای روی کار آمده پس از انقلاب اسلامی ایران تا دوران فعلی
شناخت نهادهای عمده ی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران (وزارت اقتصاد و بخشهای آن، نهادهای بیمه ای، وزارت بازرگانی، صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی، سازمان تامین اجتماعی، بنیاد برکت، بنیاد مستضعفین، ستاد اجرایی فرمان امام، قرارگاه خاتم الانبیاء و...) آسیب شناسی و بررسی عملکرد آنها در این حوزه
آینده پژوهی اقتصاد ایران و سیاستهای متناسب با وضعیت فعلی

 

درج در سایت: 17 مهر 1396 - تعداد مشاهده 542 بار