Senior Defense: تعیین ارزش اقتصادی داده های مکانی مردم گستر با استفاده از پارامترهای کیفیت و کاربرد داده

Determining the Economic Value of Volunteered Geographic Information (VGI) Using Quality and Usage Parameters

تعیین ارزش اقتصادی داده های مکانی مردم گستر با استفاده از پارامترهای کیفیت و کاربرد داده روز سه شنبه، 28 فروردین، 1397 توسط موسسه آموزش عالی عمران و توسعه در شهر همدان استان همدان برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: Surveying

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی عمران و توسعه

در سال های اخیر، پیشرفت تکنولوژی در تمامی زمینه ها، به¬خصوص در زمینه ی اینترنت ( به طور خاص وب2)، مشارکت افراد عادی را در تولید، اشتراک و استفاده از داده های مکانی به طرز چشم گیری افزایش داده است، به طوری که حتی کاربران عادی با مهارت فنی کم نیز در زمینه ی تولید اطلاعات جغرافیایی، مشارکت می کنند. نتیجه ی این مشارکت ها بستری را به وجود آورده است که اصطلاحاً سیستم اطلاعات مکانی مردم گستر نامیده می شود.
در محیط های مکانی مردم گستر به علت مشارکت تعداد زیادی از داوطلبان(حتی افراد غیرمتخصص)، داده های مکانی زیادی به دست می آید که به طور مداوم در حال بروزرسانی هستند. این امر باعث می شود تا از یک منطقه، داده های مکانی با خصوصیات و ویژگی های مختلف (دقت و صحت های متفاوت) ایجاد شود. واضح است که چنین داده هایی نمی توانند برای تصمیم گیری، در بسیاری از فعالیت های اقتصادی، اجتماعی و یا فرهنگی مورد استفاده قرار گیرند. آنچه از بین این داده ها در فعالیت های ذکر شده می تواند مورد استفاده قرار گیرد، داده های سامان یافته ای است که از بین انبوه اطلاعات مکانی مردم گستر با کیفیت های نسبتاً یکسان در سراسر داده و متناسب با کاربرد داده انتخاب و در اختیار کاربران خاص که از این داده ها در فعایت های ذکر شده بهره می جویند، قرار می گیرد. در این میان تعیین ارزش اقتصادی این نوع داده ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
در جریان تولید اطلاعات مکانی، داده های خام جمع آوری شده طی انجام فرایندهای پردازشی، به اطلاعات مورد نیاز کاربران مختلف تبدیل می شود. به عبارت دیگر، یک داده ی مکانی خام، در مراحل متعدد، با پردازش ها و عملیاتی که توسط سازمان های مختلف بر روی آن انجام می شود، ارزشمندتر می گردد ( مفهوم زنجیره ی ارزش). بنابراین قیمت نهایی داده، پس از هزینه جمع آوری داده های خام، تابع پردازش های انجام شده بر روی داده می باشد. از آنجا که در هر یک از مراحل فرآیند پردازش ، همیشه می تواند داده های دیگری برای غنی سازی داده ی اولیه و ایجاد اطلاعات مورد نیاز برای یک کاربرد ویژه، به مجموعه ی اطلاعات مکانی موجود افزوده شود، هر چه این داده های افزوده شده، کیفیت و دقت و در نتیجه ارزش اقتصادی بیشتری داشته باشد، قیمت نهایی داده ی غنی شده نیز بیشتر خواهد شد. و حال آن که داده ی نهایی در بسیاری از کابردها چنین دقت و کیفیتی را نیاز ندارد. در چنین مواردی می توان به جای افزودن داده های استاندارد دقیق، از داده های مردم گستری که برای این کاربردها کیفیت کافی را دارا می باشند استفاده کرد و در نتیجه تا حد بسیاری از هزینه ی نهایی داده کاست.
با توجه به این که کاربران برای استفاده از داده های مکانی باید از کیفیت آن ها آگاه باشند تا بتوانند میزان مناسب بودن آن ها برای کاربرد مورد نظرشان را بررسی کنند و از بین داده های موجود انتخاب درست را انجام دهند، در این تحقیق سعی خواهد شد با بهره گرفتن از دو پارامتر مهم کیفیت و کاربرد، به برآورد ارزش اقتصادی داده های مردم گستر بپردازیم.

واژه های کلیدی : داده های مکانی مردم گستر _ ارزش اقتصادی _ پارامتر کیفیت _ پارامتر کاربرد داده _ زنجیره ارزش

***

ارائه دهنده: خانم مهندس مریم مسیب زاده، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی نقشه برداری گرایش GIS
استاد راهنما: آقای دکتر فرید کریمی پور، استادیار رشته مهندسی عمران گرایش نقشه برداری
استاد مشاور: آقای مهندس محمد عباسی، مربی رشته مهندسی نقشه برداری گرایش اطلاعات جغرافیایی
استاد داور: دکتر حسین تراب زاده خراسانی، استادیار رشته مهندسی نقشه برداری گرایش سنجش از دور
استاد داور: دکتر سعید سعیدی جم، استادیار رشته مهندسی عمران گرایش مکانیک خاک و پی

درج در سایت: 22 فروردین 1397 - تعداد مشاهده 547 بار