Senior Defense: تثبیت خاک بستر رسی شور با پلیمر آکریل آمید آنیونی

Stabilization of Subgrade Saline Clayey Soils by Anionic Polyacrylamide Polymer

تثبیت خاک بستر رسی شور با پلیمر آکریل آمید آنیونی روز دوشنبه، 26 شهریور، 1397 توسط موسسه آموزش عالی عمران و توسعه در شهر همدان استان همدان برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: Transportation Engineering، General Engineering

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی عمران و توسعه

خاک های رسی شور از جمله خاک های مسئله دار هستند که مشکلات فراوانی را در پروژه های عمرانی به وجود می آورند. خاک های رسی شور در قسمت های وسیعی از حاشیه خلیج فارس گسترده شده اند. آگاهی از خصوصیات مکانیکی این خاک ها، موضوع مهمی برای اجرای پروژه های عمرانی به شمار می رود. با توجه به مشکلات این خاک‌ها، نظر به اینکه برای اجرای پروژه ها به ویژه پروژه های راه سازی به ناچار برخی سازه ها بر روی این خاک ها احداث می شود، بررسی خصوصیات آن ها سبب بهبود مشخصات و رفع مشکلات آن‌ها خواهد شد.
در این تحقیق تأثیر پلیمر پلی آکریلامید آنیونی بر خصوصیات خمیری، تغییر ساختار، دانه بندی و بافت نمونه های رسی بنتونیت طبیعی و شور مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفته است. حدود اتربرگ و دانه بندی خاک به دلیل مرتبط بودن با پارامتر های مهندسی متعدد خاک دارای اهمیت بسیاری است. به منظور ارزیابی تأثیر غلظت نمک و همچنین درصد پلیمر بر تغییرات خصوصیات نمونه های بنتونیت، ابتدا نمونه های خاک مورد نظر در معرض غلظت های 10 تا cmol/kg-soil100 از نمک CaCl2قرار گرفتند و پس از خشک و آسیاب شدن 1 تا 4 درصد پلیمر به آن ها اضافه شد.
نتایج نشان داد که افزودن نمک با غلظت های 10، 15، 40، 70 و cmol/kg-soil 100 به ترتیب موجب 9، 19، 48، 55 و 57 درصد کاهش در حد روانی بنتونیت می شود. همچنین افزودن پلیمر به خاک حاوی10، 15، 40، 70 و cmol/kg-soil 100 نمک به ترتیب باعث افزایش حد روانی به میزان حداکثر 46، 41، 41، 30 و 27 درصد در نمونه های خاک می گردد. چگونگی تغییر ساختار و دانه بندی خاک با بررسی نتایج آزمایش های رسوب سوسپانسیون و هیدرومتری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که با افزایش غلظت نمک میزان رسوب گذاری نمونه ها افزایش می یابد، به گونه ای که مقدار نهایی رسوب خاک بنتونیت در معرض 40، 70 و cmol/kg-soil100 نمک به ترتیب 70، 80 و87 درصد افزایش داشته است. همچنین مقدار رسوب خاک شور عمل آوری شده با پلیمر نسبت به خاک شور اولیه افزایش داشته است و مقدار رسوب نهایی خاک شور حاوی غلظت cmol/kg-soil100 نمک در حضور پلیمر 54 درصد افزایش یافته است. بررسی نتایج آزمایش دانه بندی نشان داد که با افزودن نمک و یا پلیمر به خاک بنتونیت و همچنین افزایش مقدار شوری و درصد پلیمر، دانه بندی دانه های خاک بزرگتر می شود. به طوری که درصد عبوری از قطر 0.05 میلی متر در بنتونیت طبیعی و بنتونیت به همراه 10، 40، 70 و cmol/kg-soil100 ، به ترتیب 100، 91، 88، 86 و 86 است. همچنین افزودن پلیمر به خاک شور نیز موجب افزایش سایز دانه ها می شود.
واژگان کلیدی: خاک رسی شور، پلیمر، تثبیت، خصوصیات خمیری، تغییر ساختار

***

ارائه دهنده: خانم مهندس نسترن امیدی نژاد، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران گرایش راه و ترابری
استاد راهنما: آقای دکتر وحیدرضا اوحدی، استاد رشته مهندسی عمران گرایش ژئوتکنیک
استاد ممتحن: آقای دکتر محمدرضا طهماسبی، دانشور رشته مهندسی عمران گرایش راه و ترابری
استاد ممتحن: آقای مهندس صلاح الدین حمیدی، مربی رشته مهندسی عمران گرایش ژئوتکنیک

درج در سایت: 19 شهریور 1397 - تعداد مشاهده 633 بار