Senior Defense: بررسی تجربه های روش منافع مشترک در موفقیت پروژه ساخت دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه سید جمال الدین اسدآبادی

Drawing lessons from Alliance Construction project of Engineering School in Seyyed Jamaleddin Asad Abadi University

بررسی تجربه های روش منافع مشترک در موفقیت پروژه ساخت دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه سید جمال الدین اسدآبادی روز چهارشنبه، 2 آبان، 1397 توسط موسسه آموزش عالی عمران و توسعه در شهر همدان استان همدان برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: General Engineering

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی عمران و توسعه

یکی از مشخصه های توسعه اقتصادی هر کشور و شاید بتوان گفت که مهمترین آنها، پروژه های عمرانی است. در پروژه های ساخت همواره منافع طرفین در میان بوده و هریک از طرفین حاضر در پروژه جهت رسیدن به منافع بیشتر در تلاش هستند، بنابراین در اکثر پروژه های ساخت اختلاف هایی به وجود خواهد آمد. هدف از این پژوهش تحلیل موفقیت در یک پروژه ساخت با رویکرد منافع مشترک است. روش منافع مشترک، یک روش ارائه خدمات مهندسی با رویکرد تامین منافع طرفین قرارداد پروژه همسو با اهداف پروژه ساخت در جهت موفقیت نهایی پروژه است. برای این منظور اطلاعات مدیریت ساخت پروژه ساخت دانشکده فنی مهندسی دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی مورد تحلیل قرار می گیرد. پروژه ساخت مذکور، یک ساختمان اداری در دو فاز، چهار طبقه و با زیربنای 5700 مترمربع است. پرسشنامه هایی نیز جهت جمع آوری نظرات و تجربیات عوامل حاضر در تیم مدیریت پروژه در مورد موفقیت پروژه ساخت مذکور و تحلیل انگیزه پیمانکار پروژه از انعقاد قرارداد طراحی شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که استفاده از روش منافع مشترک در ارائه خدمات مهندسی پروژه و دستیابی به یک رابطه منطقی در بین عوامل پروژه با رویکرد اعتماد متقابل، احتمال افزایش زمان و هزینه را تا حد بسیار زیادی کاهش داده و پروژه را به سمت موفقیت پیش می برد و مهندسان را ترغیب به استفاده از ارائه خدمات مهندسی پروژه با نگرش به اشتراک گذاری منافع برای دوری از افزایش زمان و هزینه جهت رسیدن به اهداف پروژه می کند. در راستای انجام این پژوهش محدودیت هایی نیز وجود دارد. مهمترین این محدودیت ها تاثیر گذاری عوامل خارجی بر روی پروژه است که از کنترل تیم مدیریت پروژه تا حدی خارج هستند. عدم تخصیص کامل اعتبارات از سوی دولت مهمترین محدودیت پروژه مورد مطالعه است، زیرا تاثیر بسیار زیادی بر روی عملکرد عوامل پروژه دارد که میتواند نتایج پژوهش را از مسیر اصلی چهارچوب منافع مشترک دور کند. ارزش این پژوهش در این است که شرح می دهد ارائه خدمات مهندسی در قالب روش منافع مشترک چگونه از ایجاد مشکلات تکراری که در روش سنتی ارائه خدمات مهندسی رایج هستند، جلوگیری کرده و پروژه ساخت را به سمت موفقیت بیشتر سوق می دهد. این پژوهش با تحلیل نتایج و مزیت روش منافع مشترک نسبت به ارائه خدمات مهندسی به روش سنتی، سعی در گسترش علم کارفرمایان در نوع ارائه خدمات مهندسی پروژه ساخت دارد.
واژگان کلیدی: روش منافع مشترک، موفقیت پروژه ، دانشکده فنی مهندسی دانشگاه سید جمال الدین اسدآبادی

***

ارائه دهنده: آقای مهندس فرشید شیخ محمدی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران گرایش مدیریت و ساخت
استادراهنما: آقای دکتر سید مهدی حسینیان، استادیار رشته مهندسی عمران گرایش مدیریت و ساخت
استاد ممتحن: آقای دکتر محمدرضا طهماسبی، دانشور رشته مهندسی عمران گرایش راه و ترابری
استاد ممتحن: آقای دکتر مرتضی حیدری مظفر، استادیار رشته مهندسی نقشه برداری گرایش فتوگرامتری

درج در سایت: 26 مهر 1397 - تعداد مشاهده 574 بار