Senior Defense: مکانیابی محل احداث نیروگاه های خورشیدی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی و روش های AHP و ANP (مطالعه موردی: استان همدان)

Solar power stations site selection using GIS and AHP and ANP Methods (Case Study: Hamedan province)

مکانیابی محل احداث نیروگاه های خورشیدی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی و روش های AHP و ANP (مطالعه موردی: استان همدان) روز شنبه، 5 آبان، 1397 توسط موسسه آموزش عالی عمران و توسعه در شهر همدان استان همدان برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: Surveying

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی عمران و توسعه

امروزه با توجه به اینکه زندگی در جوامع به سرعت درحال پیشرفت می باشد، نیاز به انرژی نیز به طور چشمگیری احساس می شود. این روند افزایش مصرف انرژی در کشورهای درحال توسعه و بخصوص در ایران بسیار بالاتر از میانگین مصرف جهانی است. تولید و مصرف انرژی با استفاده از سوخت های فسیلی، مشکلات زیستی، محیطی و اقلیمی و انتشار آلاینده های متنوعی را افزایش می دهد. لذا برای جلوگیری از خسارت های زیست محیطی ناشی از مصرف سوخت های فسیلی و پاسخگویی به افزایش تقاضای روزافزون انرژی، راهی جز روی آوردن به استفاده از انرژی های پاک و تجدیدشونده باقی نمی ماند. استفاده از انرژی خورشیدی می تواند بهترین گزینه تامین در نیروگاه های تولید برق باشد. انتخاب مکان مناسب برای احداث این نیروگاه ها بدلیل تاثیر موقعیت مکانی نیروگاه ها بر میزان و هزینه تولید و انتقال انرژی ضروری است. گام اول برای توسعه استفاده از انرژی خورشیدی، مکان یابی نواحی است که در آن انرژی خورشیدی در حد مطلوب و دیگر شرایط لازم احداث نیروگاه را دارا باشد، است. هدف از این پژوهش تعیین مکان مناسب جهت احداث نیروگاه خورشیدی با توجه به معیار و گزینه های اقلیمی همانند بارش، ساعت آفتابی، تبخیر و رطوبت، معیارهای توپوگرافی مانند ارتفاع، شیب و فاصله از گسل، ویژگی های محیطی مانند کاربری اراضی، رودخانه ها، آبراهه ها و جنس خاک، محدوده مسکونی و راه ها در محیط سیستم است. در این پژوهش معیارهای مناسب جهت ANP و AHP اطلاعات جغرافیایی و مدل های احداث نیروگاه های خورشیدی در استان همدان با مطالعه تحقیقاتی که توسط پژوهشگران داخلی و خارجی و همچنین نظر کارشناسان و داده های موجود تعیین گردید.پهنه بندی نقشه حاصل از مدل های مورد استفاده به پنج کلاس شامل: کاملا مناسب، مناسب، نسبتا مناسب، نامناسب و نواحی دارای محدودیت طبقه بندی شد. با تلفیق لایه های اطلاعاتی مختلف و اعمال محدودیت ها، در هر دو روش مناطق کاملا مناسب به طور عمده در جنوبی ترین نقطه شهرستان همدان و به طور عمده منطبق با محدوده سیاسی شهرستان های ملایر و نهاوند و قسمتی از شهرستان تویسرکان می باشد.
واژه های کلیدی:
نیروگاه خورشیدی، AHP، ANP، GIS، همدان، مکان یابی.

***

ارائه دهنده: آقای مهندس سجاد زارع زاده، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی نقشه برداری گرایش GIS
استاد راهنما: آقای دکتر یوسف رضایی، استادیار رشته مهندسی نقشه برداری، گرایش سنجش از دور
استاد ممتحن: آقای دکتر حسین تراب زاده خراسانی، استادیار رشته مهندسی نقشه برداری گرایش سنجش از دور
استاد ممتحن: آقای دکتر مهدی ریاحی خرم، استادیار رشته مهندسی محیط زیست

درج در سایت: 5 آبان 1397 - تعداد مشاهده 783 بار