Speech: نشست علمی پلاسما اخترفیزیک

Plasma Astrophysics Meetinh

نشست علمی پلاسما اخترفیزیک روز چهارشنبه، 13 شهریور، 1398 توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر در شهر تهران استان تهران برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: Physics

برگزار کننده: دانشگاه صنعتی امیرکبیر

سخنرانی یک:
مدل جدید کیهان شناسی و بحران های فیزیک
معرفی مدل های جدید غیراستاندارد در کیهان شناسی و بحران ها و چالش های پیش روی فیزیک
ارائه به صورت ویدئوکنفرانس به زبان انگلیسی

سخنرانی دو:
جریان های بیرکلند اطراف منظومه شمسی
جریان های بیرکلند از ساختارهای پلاسما هستند که در فیزیک خورشید یا انفجارهای ابرنواختری مشاهده شده است، جریان های بیرکلند در فضای اطراف منظومه شمسی در صورت مشاهده می توانند پاسخگوی بسیاری از سوالات ما در زمینه فیزیک بین ستاره ای و منظومه شمسی باشد.
ارائه به صورت ویدئوکنفرانس و به زبان انگلیسی

سخنرانی سه:
حلقه ها و شراره های تاج خورشیدی
تاج خورشید به عنوان آخرین لایه جو خورشید شناخته می شود و پدیده های حلقه ها و شراره های خورشید مربوط به این ناحیه می شود، این دو پدیده از موضوعات مورد بحث و چالش برانگیز در زمینه فیزیک خورشید است

سخنرانی چهار:
ساختار دولایه های پلاسما در مگنتوسفر زمین
گنتوسفر یا مغناطوکره فضای تحت تاثیر میدان مغناطیسی زمین گفته می شود که بیش ترین تاثیر پذیری را از بادهای خورشیدی دارد، ساختار مغناطوکره از زمان کشف آن تا کنون مورد بررسی های مختلفی قرار گرفته است، بنا بر داده های ماهواره های موجود در مغناطوکره یکی از ساختارهایی که برای آن می توان تصور کرد، ساختار دولایه های پلاسما است.

سخنرانی پنج:
جوهای سیاره ای
توضیح اتمسفر سیارات منظومه شمسی

سخنرانی شش:
ارتباط بین فعالیت های خورشیدی و زلزله ها
با توجه به صدمات مالی و جانی زمین لرزه ها، دانشمندان همواره در پی راهی برای پیش بینی این رویداد طبیعی و کاهش صدمات ناشی از آن بوده اند. اما هیچ یک از روشهای پیش بینی به طور کامل و بدون نقص قادر به پیش بینی نبوده اند، چرا که زلزله امری به واقع پیچیده است. پس از تلاشهای ناموفق در پیش بینی، دانشمندان چندین عامل را به عنوان پیش نشانگر زلزله در نظر گرفتند که با مانیتور آنها بتوانند از آنها به عنوان یک زنگ خطر برای وقوع زلزله ی احتمالی استفاده کنند. در این ارائه قصد داریم با تکیه بر مطالعات علمی گزارشی بر رصد فعالیتهای خورشیدی و ارتباط آن با زمین لرزه ها ارائه کنیم. و به این سوال پاسخ دهیم که آیا فعالیتهای خورشیدی میتوانند به عنوان یک پیشنشانگر مورد مطالعه قرار بگیرند؟

سخنرانی هفت:
شوک های الکترومغناطیسی در فضای بین ستاره ای
فضای میان‌ستاره‌ای توسط پدیده‌های مختلفی آشفته می‌شود که انفجارهای ابرنواختری تنها یک نمونه از آنها هستند. در این انفجارها، با افزایش فشار، ناحیه‌ی آشفته شده گسترش پیدا کرده و اگر گسترش آن از یک حد مشخص فراتر رود، یک جبهه‌ی شوک شکل می‌گیرد که هدایت کننده‌ی آن گسترش فشار خواهد بود؛ به جریان‌های ورودی به این جبهه‌ی شوک، شوک یا موج شوک گفته می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که خود شوک، یک اختلال یا آشفتگی غیرقابل بازگشت، برپایه‌ی فشار و دینامیک شاره‌ها است.

سخنرانی هشت:
درخشندگی سطحی گانیمد و پلاسمای مشتری
مشتری به دلیل فعالیت های الکترومغناطیسی زیاد خود تاثیر گذاری زیادی روی قمرهای نزدیک خود به خصوص اقماری گالیله ای دارد، به عنوان مثال تاثیر آن بر روی قمر آیو پیش تر معرفی و مورد بررسی قرار گرفته است، اما این ارائه به درخشندگی های جالب توجه سطح گانیمد اختصاص دارد که می تواند گفت شاید آن نیز تحت تاثیر پلاسمای مشتری باشد.

***

سخنران اول:
Wallace Thornhill
کارشناسی ارشد مهندسی برق و کارشناسی ارشد فیزیک از دانشگاه کنبرای استرالیا
عضو انجمن های AGU و IEEE
برنده مدال طلای آکادمی علمی Telesio-Galilei و برنده جایزه Sagnac دانشگاه مریلند
از کشور استرالیا

سخنران دوم:
Eugene Bagashov
دانشجوی دکترای فیزیک نظری و ذرات بنیادین و پژوهشگر در پژوهشکده مشترک نیرو و تحقیقات هسته ای SOSNY دانشگاه مینسک، بلاروس
پژوهشگر اخترفیزیک پلاسما

سخنران سوم:
دکتر نرگس فتحعلیان
هیئت علمی دانشگاه پیام نور
فارغ التحصیل دکترای فیزیک از مرکز تحصیلات تکمیلی در علوم پایه زنجان با زمینه پژوهشی فیزیک خورشید

سخنران چهارم:
محمدرضا شفیع زاده
کارشناسی ارشد فیزیک دانشگاه زنجان با موضوع پژوهشی دولایه های پلاسما در مغناطکره سیارات و ساختارهای الکتریکی بزرگ مقیاس منظومه شمسی
سابقه مدیریت اجرایی کارگاه ها و کنفرانس های بین المللی
مدیر گروه پژوهشی آذرخش پارسی
برنده جایزه اخترفیزیک The Thunderbolts Project سال 94 در آریزونای امریکا

سخنران پنجم:
شیرین زندیان
کارشناسی ارشد هواشناسی دانشگاه یزد با موضوع پژوهشی رعد و برق ها و ناهنجاری های یون سپهری، همکار پژوهشگر در مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات ایران

سخنران ششم:
سبا حفیظی
کارشناسی ارشد زلزله شناسی، موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، با موضوع پژوهشی سن یابی و موضوع سمینار تخصصی ارتباط فعالیت های خورشیدی با زلزله ها، پژوهشگر علوم سیاره ای و مترجم کتاب "دنباله دارهای الکتریکی"

سخنران هفتم:
کیارش دانش
فیزیک دانشگاه مازندران، پژوهشگر اخترفیزیک ستاره ای، مترجم کتاب "پلاسمای اخترفیزیکی" رفرنس درسی دانشگاه مری کوئن لندن با داشتن امتیاز ترجمه از نویسندگان کتاب (اساتید گروه اخترفیزیک دانشگاه مری کوئن)

سخنران هشتم:
پرستو غزنوی
کارشناسی ارشد زمین شناسی دانشگاه تهران با موضوع پژوهشی درباره شخانه ها و شهاب سنگ ها، پژوهشگر علوم سیاره ای

درج در سایت: 6 شهریور 1398 - تعداد مشاهده 1019 بار