Senior Defense: مفهوم و میزان استقلال دیوان بین المللی کیفری و چالش های پیش روی آن

The concept and degree of independence of the International Criminal Court and the challenges facing it

مفهوم و میزان استقلال دیوان بین المللی کیفری و چالش های پیش روی آن روز چهارشنبه، 24 شهریور، 1400 توسط موسسه آموزش عالی عمران و توسعه در شهر همدان استان همدان برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: Law

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی عمران و توسعه

مقابله با بی‌کیفری راجع به جرایمی که به عنوان جنایات بین المللی، بطور گسترده، عامدانه و فاحش صورت می گرفت، جامعه بین المللی را بر آن داشت تا پس از جنگ های جهانی اول و دوم، نیز در پی بحران های انسانی رواندا، یوگسلاوی سابق و ... اقدام به طرح و عملیاتی سازی ایده دادگاه بین المللی کیفری نمایند. این دادگاه که در نسخه اول خود یعنی دادگاه نورنبرگ و توکیو، بیشتر ماهیتی انتقام جویانه داشت، در نسخه های بعدی، به شکل موقت و محدود برای مناطق خاص تمرکز نمود؛ اما همچنان خلاء استقرار دیوانی جهانی با صلاحیت زمانی و مکانی گسترده و عام به شدت محسوس بود. دیوان بین المللی کیفری، در پاسخ به این ضرورت اساسی جامعه جهانی شکل گرفت و آغاز به کار کرد. یکی از بنیادی ترین اهداف و ساختارهای این نهاد قضایی استقرار عدالت کیفری و مبارزه با بی کیفری در جهان می باشد؛ و این ضرورت جز با وجود مولفه ای چون استقلال دیوان محقق نخواهد شد. اما رویکرد دولت-محور جامعه بین المللی، به ویژه برخی اظهارنظرهای جانبدارانه و یا سکوت و بی عملی شورای امنیت، این ایده را به ذهن متبادر می سازد که این استقلال نه تنها در عمل بطور شفاف و کامل مورد شناسایی قرار نگرفته بلکه در مواردی بطور جدی مورد تهدید واقع شده است؛ زیرا که منافع دولت ها به ویژه ابرقدرت های سیاسی دنیا همچنان بر استقرار عدالت کیفری پیشی می گیرند. بررسی مواد ۱۳ و ۱۶ اساسنامه در خصوص اعطای اختیارات به شورای امنیت، وضعیت های سودان، لیبی در دیوان بین المللی کیفری، نتایج حاصل از آنها، پاسخ نسبتا دقیقی به این چالش اساسی خواهد بود.

 دانشجو:ملیکا قره گوزلو استاد راهنما: دکتر خدیجه صلح میرزایی استاد ممتحن: دکتر میترا حسینیان استاد ممتحن: دکتر میثم نوروزی

درج در سایت: 23 شهریور 1400 - تعداد مشاهده 206 بار