Senior Defense: پهنه بندی خطر آتش سوزی جنگل ها و مراتع استان ایلام با استفاده از سیستم اطلاعات مکانی

Fire risk zoning of forests and pastures of Ilam province using spatial information system

پهنه بندی خطر آتش سوزی جنگل ها و مراتع استان ایلام با استفاده از سیستم اطلاعات مکانی روز سه شنبه، 30 شهریور، 1400 توسط موسسه آموزش عالی عمران و توسعه در شهر همدان استان همدان برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: Surveying

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی عمران و توسعه

همه ساله در استان ایلام آتش سوزی های گسترده ای به خصوص در نواحی کوهستانی واقع در رشته کوه زاگرس صورت می گیرد، به گونه ای که خسارات جبران ناپذیری به دنبال دارد، و از طرفی دیگر تاثیر بسیار زیادی به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر زندگی و معیشت ساکنان این مناطق می گذارد. هدف از این تحقیق بررسی امکان تهیه نقشه پهنه بندی خطر آتش سوزی جنگل ها و مراتع استان ایلام می باشد. برای این منظور با استفاده از سیستم اطلاعات مکانی به روش سلسله مراتبی وفازی در جهت پهنه بندی خطر آتش سوزی جنگل ها و مراتع استفاده گردیده است. در این پژوهش با استفاده از داده های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام در حدود ۱۲۹۵ نقطه، به عنوان مرکز مناطق حریق بین سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ در استان ایلام استفاده گردید. با استفاده از سامانه گوگل ارث انجین مختصات مناطق آتش سوزی گزارش شده توسط سازمان منابع طبیعی استان ایلام که فاقد مختصات بوده در باز زمانی ده ساله ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ استخراج شد. عوامل انسانی و عوامل طبیعی که شامل توپوگرافی، شرایط اقلیمی، پوشش گیاهی و هیدرولوژی به عنوان مهمترین پارامترهای تاثیر گذار بر آتش سوزی در نظر گرفته شده است. بعد از شناسایی مهمترین فاکتورهای موثر بر آتش سوزی تحت عنوان متغیر های مستقل در نهایت، از ۹ عامل موثر در مدل مورد استفاده قرار گرفت. در مرحله بعدی، وزن دهی و اولویت بندی هر کدام از معیارها تعیین گردید. بررسی ها نشان داد عوامل اقلیمی از گروه عوامل طبیعی کمترین تاثیرگذاری را دارد. فاکتور فاصله از جاده با وزن( ۴۵/۰ ) بیشترین تاثیر و فاکتور ارتفاع با وزن( ۰۰۱/۰ ) کمترین میزان تاثیر بر آتش سوزی ها را دارد. در مدل پیش بینی آتش سوزی، عملگر فازی( ۷/۰ ) بیشترین تطابق با نقشه آتش سوزی واقعیت زمینی را نشان می دهد. بیشترین آتش سوزی های صورت گرفته در سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ در شهرستان های ایلام، آبدانان و دره شهر صورت گرفته است. از این رو مهمترین عوامل حریق در این تحقیق عوامل انسانی شناسایی شده است. در نهایت نقشه پتانسیل خطر آتش سوزی در پنچ طبقه خطر آتش سوزی از کاملا ایمن تا بسیار خطرناک تهیه گردید.

دانشجو: محمدرضا روشنی استاد راهنما: دکتر حسین تراب زاده خراسانی استاد مشاور: مهندس محمد عباسی استاد ممتحن: دکتر مرتضی حیدری مظفر استاد ممتحن: دکتر مهدی ریاحی خرم

درج در سایت: 24 شهریور 1400 - تعداد مشاهده 271 بار