Senior Defense: تحلیل حقوقی عملکرد شورای امنیت سازمان ملل متحد، در پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران، قبل و بعد از برجام

تحلیل حقوقی عملکرد شورای امنیت سازمان ملل متحد، در پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران، قبل و بعد از برجام روز شنبه، 14 اسفند، 1400 توسط موسسه آموزش عالی عمران و توسعه در شهر همدان استان همدان برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: Political Science and International Relations

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی عمران و توسعه

طبق منشور ملل متحد، شورای امنیت مهم ترین نهاد سازمان ملل متحد در پیشبرد ماموریت آن یعنی حفظ صلح و امنیت بینالمللی است. کشورهای غربی با طرح این موضوع که فعالیتهای هستهای جمهوری اسلامی ایران مشکوک به این است که در جهت نیل به دستیابی به سلاح هسته ای می باشد اقدام به وضع تحریم هایی نمودند و به دنبال آن توافقی موسوم به برجام میان ایران وکشورهای ۱ + ۵ شکل گرفت .حال دغدغه اصلی این پژوهش پاسخ به این سوال است که عملکرد حقوقی شورای امنیت در خصوص پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران، قبل و بعد از برجام چگونه تبیین می گردد؟ این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی و با منابع موجود کتابخانه ای و منابع اینترنتی انجام شده است. یافته های پژوهش تاکید گر این فرضیه است که پیش از توافق، ورود و ادامه نقش آفرینی شورای امنیت ذیل عنوان فصل هفتم منشور با تاکید بر تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی قابل تحلیل و استناد و رد می باشد. .عملکرد شورای امنیت پیش از برجام منجر به تحمیل تحریم های سخت اقتصادی علیه ایران و ایجاد شرایط دشوار برای برقراری روابط جمهوری اسلامی ایران در سطح بین الملل شده بود.پس از توافق هسته ای بین جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱ + ۵ شورای امنیت موظف شد تمامی تحریم های مرتبط به بحث هسته ای ایران را لغو نماید.

درج در سایت: 12 اسفند 1400 - تعداد مشاهده 317 بار