فراخوان مقاله سومین سمینار تخصصی علم داده ها و کاربردهای آن

2024-6-29
فراخوان مقاله سومین سمینار تخصصی علم داده ها و کاربردهای آن
سومین سمینار تخصصی علم داده ها و کاربردهای آن روز چهارشنبه، 21 آذر، 1403 توسط دانشگاه فردوسی مشهد در شهر مشهد برگزار می شود. دانشجویان و علاقه مندان به این حوزه دعوت می گردد با توجه به محورهای اصلی کنفرانس تا تاریخ 31 شهریور ماه جهت ارسال مقالات خود اقدام نمایند

در دنیای امروز، حجم داده ها و سرعت تولید آن ها با ظهور اینترنت و تکنولوژی های نوظهور رو به افزایش است. بنابراین، ذخیره سازی و استفاده بهینه از این داده ها یکی از چالش های اصلی سازمان ها در دهه های گذشته بوده است. در سال ۲۰۰۶ کلایو هامبی(Clive Humby)، ریاضیدان بریتانیایی، عبارت "داده ها نفت جدید هستند " را درمورد در دسترس بودن هر دو منبع بیان کرد؛ نه نفت و نه داده ها در حالت خام ارزشمند نیستند، بلکه ارزش، زمانی به دست می آید که داده ها به طور کامل و دقیق جمع آوری، تحلیل و اطلاعات مفید و مورد نیاز از آن ها استخراج شود. از این اطلاعات می توان برای پیش بینی رویدادها، بهبود عملکرد، شناخت الگوها و روندها و همچنین ارتقای فرآیندها و سیستم ها به منظور دستیابی به تصمیمات بهتر و هوشمندانه تر در سازمان ها و دستگاه های مختلف بهره برد. استخراج اطلاعات مفید از داده های خام برای شناسایی الگوها می تواند به سازمان ها و دستگاه های تصمیم گیرنده کمک کند که هزینه ها را مهارکرده، بازده را افزایش داده، فرصت های بازار جدید را شناسایی نمایند و مزیت رقابتی سازمان ها را افزایش دهند. سوالی که امروزه بیش از پیش مطرح می شود این است که چگونه می توان اطلاعات مورد نیاز را از حجم زیاد داده های موجود استخراج کرد. یکی از دانش های جدید که برای پاسخگویی به اینگونه مسائل به وجود آمده است دانش علم داده است.

علم داده ها (Data Science)، همانطور که از اسم آن مشخص است، علمی است که محوریت اصلی آن، پردازش و مطالعه داده ها برای استخراج اطلاعات و بینش های ارزشمند برای استفاده در دستگاه های مختلف است. علم داده، یک حوزه بین رشته ای است که از ترکیب آمار، علوم کامپیوتر، هوش مصنوعی، الگوریتم ها و سیستم ها و … با هدف تبدیل داده ها به ارزش واقعی تشکیل شده است. این حوزه در دنیا، به عنوان یکی از حوزه های پرطرفدار و آینده دار برای متخصصان شناخته شده است. علم داده از تکنیک هایی مانند مدل های آماری، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی برای استخراج اطلاعات معنادار و پیش بینی الگوها و رفتارهای آینده استفاده می کند. اطلاعات استخراج شده از داده ها ممکن است در قالب پیش بینی، تصمیم گیری خودکار، مدل های آموخته شده از داده ها یا هر نوع تجسمی از داده ها باشد که بینش هایی را ارائه می دهند.

به همین منظور، برگزاری سمینارهایی در حوزه ی علم داده ها، به منظور هم فکری در این زمینه امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. در همین راستا، اولین و دومین دوره ی سمینار تخصصی علم داده ها و کاربردهای آن توسط دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه غیاث الدین جمشید کاشانی با همکاری انجمن آمار ایران در سال های 1400 و 1402 برگزار گردید.

به منظور فراهم آوردن فرصت مناسب برای ارائه آخرین دستاوردهای علمی، بحث و تبادل نظر بین دانشگاهیان، پژوهشگران و کارشناسان حوزه آمار و علم داده و نیز ارتقای فرهنگ آماری در جامعه، سومین دوره ی سمینار تخصصی علم داده ها و کاربردهای آن توسط گروه آمار دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد در تاریخ های 21 و 22 آذر 1403 برگزار خواهد شد تا بخش کوچکی از این دریای بیکران علم را مورد نقد و بررسی قرار دهد. امید است که نتایج و یافته های این سمینار بتواند در خدمت علم و فناوری نوین قرار گیرد.

از همه پژوهشگران، متخصصان و علاقه مندان به علم داده ها و همچنین موضوع های مرتبط با آن دعوت می گردد با شرکت در سومین سمینار تخصصی علم داده ها و کاربردهای آن و ارائه آخرین دستاوردهای پژوهشی خود در زمینه های زیر بر غنای آن بیفزایند.

***

محورهای کنفرانس:

علم داده ها در حوزه ی مالی و پولی
آمار و داده کاوی
هوش مصنوعی در علم داده ها
بهینه سازی و علم داده ها
علم داده ها و سیستم های کنترلی
علم داده ها در داده های بزرگ
علم داده ها در آمارزیستی و اپیدمیولوژی
احراز هویت دیجیتال
علم داده ها در پزشکی
علم داده ها در صنعت، تجارت و بازرگانی

و... (اطلاعات کامل کنفرانس)