Senior Defense: ارائه یک الگوریتم تکاملی نوین جهت حل مسائل بهینه سازی با چندین تابع هدف

Presenting a new evolutionary algorithm to solve optimization problems with several objective functions

ارائه یک الگوریتم تکاملی نوین جهت حل مسائل بهینه سازی با چندین تابع هدف روز شنبه، 20 اسفند، 1401 توسط موسسه آموزش عالی پیشتازان شیراز در شهر شیراز استان فارس برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: Software، Computer Science

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی پیشتازان شیراز
پس از توسعه الگوریتم های بهینه سازی چندمنظوره با استفاده از روش های بهینه سازی تکاملی و اثبات جایگاه ویژه این روش ها در مسائل عملی مختلف شامل دو یا سه هدف، امروزه پیشرفت الگوریتم های بهینه سازی چندمنظوره تکاملی (EMO) برای مسائل بهینه سازی دارای چندین هدف (دارای چهار و یا بیشتر هدف) لازم است. در این پایان نامه، به برخی از تحقیقات اخیر پرداخته و برخی از مسیرهای موجود را برای توسعه یک الگوریتم EMOی بالقوه به منظور حل مسائل بهینه سازی دارای چندین هدف، بیان می کنیم. پس از آن، یک الگوریتم چندمنظوره مبتنی بر نقطه مرجع NSGA-III (که NSGA-III-MO نامیده می شود) را پیشنهاد می کنیم که تعداد فرزندان در مقایسه با NSGA-III به طور قابل ملاحضه ای افزایش یافته است. در NSGA-III-MOاحتمال بوجود آمدن اعضای عالی جمعیت افزایش یافته است که سبب رقابت بیشتر در جمعیت می شود. الگوریتم پیشنهادی NSGA-III-MO برای برخی از مسائل چندمنظوره آزمایشی که دارای دو تا ۱۵ هدف هستند اعمال شده و با دو نسخه از الگوریتم های EMO یی که اخیرا پیشنهاد شده است (MOEA/D) مقایسه شده است. علی رغم اینکه هر دو روش MOEA/D روی انواع مختلف مسائل، عملکرد خوبی را از خود نشان می دهد، الگوریتم پیشنهادی NSGA-III-MO نتایج رضایت بخش تری را روی تمامی مسائل مورد نظر در این مطالعه، نشان می دهد. این پایان نامه نتایج مختلف مسائل بدون قید را در حل مسائل بهینه سازی چندمنظوره، ارائه می کند.
معرفی سخنرانان: گرداورنده: سید مهدی سعادت استاد راهنما: دکتر کیمیا بازرگان لاری استاد داور: دکتر سعید مهرجو استاد مشاور: دکتر هاله همایونی
درج در سایت: 18 اسفند 1401 - تعداد مشاهده 467 بار