Senior Defense: تخلیه ایمن مبتنی بر یادگیری ماشین در محیط رایانش مه با در نظر گرفتن مولفه های شهر هوشمند

Machine learning-based safe evacuation in fog computing environment considering smart city components

تخلیه ایمن مبتنی بر یادگیری ماشین در محیط رایانش مه با در نظر گرفتن مولفه های شهر هوشمند روز شنبه، 20 اسفند، 1401 در شهر شیراز استان فارس برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: Software، Computer Science

با پیشرفت های صورت پذیرفته در حوزه سیستم های اطلاعاتی و شبکه های ارتباطی، نمونه تازه ای از شبکه ها با سرعت بالای پاسخگویی به نام لبه معرفی شده اند که میتوانند درخواستهای کاربران را در کوتاهترین زمان ممکن پردازش نمایند. قابلیت های بالای این شبکه ها و همچنین امکان استفاده از آنها در دستگاه های سیار باعث شده است محبوبیت چشمگیری در زمینه های مختلف مدیریت شهری داشته باشند. برای مثال؛ در سیستم حمل و نقل درون شهری و یا سامانه های کنترل آلودگی که نیاز به پردازش آنی درخواستهای کاربران وجود دارد؛ شبکه های لبه گسترش قابل ملاحظه ای داشته اند. با وجود مزایای بالای این شبکه ها در حوزه شهر هوشمند بازهم مشکلاتی پیش روی کارشناسان قرار دارد که از آن میان میتوان به تخلیه ایمن داده ها و جانمایی صحیح درخواستها اشاره داشت. از آنجائیکه موقعیت دستگاه های سیار به صورت لحظه ای تغییر می یابد؛ نیاز به شناسایی و بارگزاری درخواستها بر روی کلونی ای از برنامه های کاربردی و پردازشگرهای مرتبط است که بتوانند مولفه های زمان و توان عملیاتی را در یک حد قابل انتظار برآورده نمایند. به همین منظور؛ الگوریتمهایی با درنظر داشتن حد انتظارات کاربران و مشخصات توپولوژیکی شبکه های مه ارائه گردیده اند که هدف آنها ایجاد توازن در تخلیه ایمن داده هاست. یکی از چالشهای اساسی این روشها، انتخاب پاسخ بهینه ی فضای مساله در کوتاهترین زمان و به گونه ای است که تاخیر بازگشت کار به حداقل برسد. بنابراین؛ در پژوهش جاری سعی شده است تا با به کارگیری الگوریتم بهینه سازی صاعقه بهبود یافته، قدرت همگرایی عاملها افزایش یافته و نقاطه بهینه سراسری با دقت بالایی جستجو شوند. پیاده سازیهای صورت پذیرفته نشان از کارایی مطلوب روش پیشنهادی نسبت به دیگر الگوریتمهای بهینه سازی همانند MD-QOE و رقابت استعماری داشته که دلیل آن نیز ایجاد تناسب میان پاسخ های بهینه محلی و سراسری میباشد.
معرفی سخنرانان: گرداورنده: سیده فاطمه حسین پور استاد راهنما: دکتر ندا احرار استاد داور: دکتر سعید مهرجو استاد مشاور: دکتر مهرناز نیازی
درج در سایت: 18 اسفند 1401 - تعداد مشاهده 510 بار