Senior Defense: استفاده از الگوریتم shap برای تفسیر ناهنجاری تشخیص داده شده

Using the shap algorithm to interpret the detected abnormality

استفاده از الگوریتم shap برای تفسیر ناهنجاری تشخیص داده شده روز شنبه، 20 اسفند، 1401 در شهر شیراز استان فارس برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: Software، Computer Science

طی دهه های اخیر استفاده از مدل های یادگیری ماشین به نحو فزاینده ای در زندگی انسان ها استفاده میشود و انواع سیستمها و نرم افزارهای مختلف با استفاده از الگوریتم های ماشین لرنینگ طراحی و توسعه پیدا کرده اند. یکی از مواردی که کمتر مورد توجه قرار گرفته این است که با پیچیده تر شدن این الگوریتم ها،فهم و درک دلیل و چرایی اتخاذ یک تصمیم و یا تشخیص توسط آنها نیز سخت تر شده و اعتبار سنجی دستی نتایج بدون توجیه یا سرنخ های اضافی چالشی برای محققان و همچنین مصرف کنندگان نهایی(دولتها،موسسات مالی و تجاری،مراکز درمانی،...)شده است برای مثال در زمینه تشخیص ناهنجاری ها(موارد غیر نرمال)توضیح اینکه چرا یک نمونه غیرعادی است , کارشناسان را قادر می سازد تا تحقیقات خود را بر روی مهم ترین ویژگی ها تمرکز کرده و اشتباهات و خطاها را سریعتر و موثرتر رفع کنندو اعتماد آنها را به الگوریتم افزایش یابد . در این تحقیق روشی پیشنهاد می گردد که با استفاده از الگوریتم shap به شناسایی ویژگی های تاثیر گذار در تشخیص یک ناهنجاری توسط مدل کمک میکند و میتواند در انتخاب ویژگی های با اهمیت تر در دیتا ست های بزرگ تاثیر گذار باشد.
معرفی سخنرانان: گرداورنده: حسین داور استاد راهنما: دکتر سید مهدی حضرتی فرد اساتید داور: دکتر علی صادقی- دکتر مهرناز نیازی
درج در سایت: 18 اسفند 1401 - تعداد مشاهده 535 بار