Senior Defense: بررسی کفایت ضوابط پوشش بتن مبحث نهم (ویرایش ۱۳۹۹) در برابر حمله یون کلراید

Study on the Adequacy of the INBC9's (1399 Edition) Concrete Covering Criteria against Chloride Ion Attack

بررسی کفایت ضوابط پوشش بتن مبحث نهم (ویرایش ۱۳۹۹) در برابر حمله یون کلراید روز دوشنبه، 30 بهمن، 1402 توسط موسسه آموزش عالی زند شیراز در شهر شیراز استان فارس برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: Engineering and Technology

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی زند شیراز
خوردگی میلگردهای فولادی ناشی از حمله یون کلراید در سازه های بتن آرمه به یک نگرانی برای مهندسین عمران تبدیل شده است؛ چراکه این نوع خوردگی یکی از علل عمده خرابی سازه های بتن آرمه محسوب می گردد. این آسیب ها از کاهش سطح مقطع میلگردهای فولادی آغاز می شوند و کاهش شکل پذیری، ترک خوردگی و مشکلات پیوستگی بین آرماتور و بتن و به عبارت دیگر کاهش دوام یا پایایی بتن را به دنبال دارند که منجر به شکست زودهنگام سازه می شود. اولین مورد تاثیرگذار بر دوام بتن در مقابل خوردگی پوشش بتنی کافی روی میلگردها است. پوشش بتنی کافی و مخلوطی با نسبت آب به سیمان پایین می تواند تا حد زیادی نفوذ یون کلراید را به تعویق بیندازد. مبحث نهم مقررات ملی ساختمان، پوشش بتن روی میلگردها را به صورت حداقل فاصله بین سطح بتن تا نزدیک ترین رویه میلگرد، اعم از طولی یا عرضی و یا سیم آرماتوربندی تعریف می نماید. در این پایان نامه تلاش گردید تا کفایت ضوابط حداقل پوشش بتن پیشنهاد شده توسط مبحث نهم مقررات ملی ساختمان ویرایش ۱۳۹۹، تحت شرایط محیطی مختلف و برای اعضای مختلف بتن آرمه (تیر، ستون، دال، پوسته و شالوده) با استفاده از نرم افزار Life-۳۶۵ مورد بررسی قرار گیرد. نتایج بدست آمده از Life-۳۶۵ حاکی از کافی نبودن مقادیر پیشنهادی مبحث نهم مقررات ملی ساختمان برای حداقل ضخامت پوشش بتن تمامی مقاطع در برخی شرایط محیطی است. واژگان کلیدی: پوشش بتن، یون کلراید، مبحث نهم، خوردگی.
معرفی سخنرانان: نگارنده: سمیرا شریفی استاد راهنما: علی اکبر حکمت زاده استاد مشاور: داود قائدیان رونیزی استاد داور: علیرضا قاسمی
درج در سایت: 25 بهمن 1402 - تعداد مشاهده 117 بار