Senior Defense: باز طراحی بنیاد فرهنگی هنری استاد آقامیری بارویکرد مهندسی ارزش

(Designed by Professor Aghamiri Foundation for Cultural Arts) with a Value Engineering Approach

باز طراحی بنیاد فرهنگی هنری استاد آقامیری بارویکرد مهندسی ارزش روز پنجشنبه، 31 خرداد، 1397 توسط دانشگاه آزاد مشهد در شهر مشهد استان خراسان رضوی برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: Architecture

برگزار کننده: دانشگاه آزاد مشهد

چکیده
فضاهای فرهنگی به عنوان بخشی از فضاهای عمومی ، افراد را درون سازمان های فضایی گونان به صورت اختیاری وبرای انجام فعالیت های فرهنگی و اجتماعی گرد هم می آورند این فضاها ،محل مناسبی برای برقراری تعاملات اجتماعی محسوب می شوند و نقش مهمی در ایجاد وارتقاء تعاملات وارتباط افراد با یکدیگر وزندگی اجتماعی آن ها دارند (محمودی-آیت الهی1393 ،79 )
از آنجایی که یکی از تعیین کننده های مهم انجام هر تصمیم در دنیای مصنوع، پذیرش آن از طریق مردمی است که هم به صورت تولید کننده و هم به صورت استفاده کننده در آن شرکت دارند ، توجه به سازوکار فرهنگی و مولفه ها ومشخصات آن نیز ضروری می نماید.( اسلامی،1378 ،3 ) در توسعه فرهنگی هر دو حرکت از عمق به سطح و از واحد به کثیر و در سطح محصولات از تنوع به یکپارچگی و استاندارد در نمونه ها بکار گرفته می شدند ( اسلامی،1378 ،3 )
در طرح های توسعه توجه به نیاز ها و اولویت بندی مسائل وروش های گوناگون دستیابی به اهداف و آرمان ها امکان حضور در وضعیت ممکن را مسیر می سازد. در این صورت برنامه های قطعی پس از عبور از سطوح مختلف جهان بینی و فلسفه ، حقوق، سیاست گذاری ، فرهنگ و برنامه ریزی به برنامه های ممکن نزدیک می شوند.(اسلامی،1378 ،1 )
جهت درون زا نمودن جریان طراحی بالاخص در طراحی مجموعه های فرهنگی یکی از راهکارها، ارزیابی وباز تحلیل مجموعه های طراحی شده به کمک گروه ارزیاب وحتی در مواردی انجام پذیری عمومی این ارزیابی نیز می باشد.یکی از تکنیک های ارزیابی مهندسی ارزش است .مهندسی ارزش توسط کِلی ومیل اینگونه تعریف شد : مهندسی ارزش یک خدمت فعال ،خلاق وحل کننده مشکلات است که با استفاده از روش منظبط وجهت دار سیستم ارزش مشتری را مشخص می کند . در این روش برای نمایش ارتباط بین زمان / هزینه وکیفیت از تحلیل کارکردی استفاده می شود.یک روش سیستماتیک برای ایجاد طرح کار است که بعد از اینکه جریان کار با تحلیل های کارکردی مناسب مورد مطالعه قرار گرفت ،بهترین ارزش را برای هرمحصولی ایجاد می کند ودر صورت نیاز ، اصلاح و یا طراحی مجدد کار انجام می شود .
در این رساله فرایند بازطراحی فرهنگسرای آقا میری با رویکرد مهندسی ارزش انجام گردید ، طی فرایند تیم طراحی با مطالعه و تحلیل طرح مبنا ،متوجه اهمیت مسئله اجتماع‌پذیری در فضاهای فرهنگی شد ، بنابراین مطالعات مهندسی ارزش باهدف افزایش اجتماع‌پذیری و همچنین افزایش شاخص ارزش کلی پروژه صورت گرفت.
نتیجه به‌صورت تعداد زیادی ایده برای طراحی و توصیه‌های طراحی و همچنین تولید تعدادی گزینه جهت جایگزینی ارائه گردید . در مرحله ارزیابی با توجه به معیارها و مشخصه هایی که در بخش تحلیل مبتنی بر کارکرد مطالعات تعیین وطی فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP ) وزن دهی شده بود امتیازشاخص ارزش کل و شاخص ارزش اجتماع‌پذیری برای همه گزینه‌ها محاسبه و گزینه برتر برای مرحله تکمیل و توسعه انتخاب گردید. در مرحله توسعه و تکمیل طرح برگزیده موانع قانونی طرح برگزیده حذف، برخی اصلاحات صورت گرفته و بقیه اسناد ارائه طرح مجددا آماده گردید

.کلمات کلیدی: مهندسی ارزش،طراحی ، فرهنگسرا، اجتماع‌پذیری، تحلیل مبتنی بر کارکرد


استاد راهنما:دکتر احسان جبروتی 
نگارش:پروانه یاری مقدم 
اساتید:داور دکتر رضایی،دکتر سروری

درج در سایت: 28 خرداد 1397 - تعداد مشاهده 436 بار