Senior Defense: ارائه یک مدل ریاضی جهت انتخاب پروژهها در شرایط محدودیت منابع

A Mathematical Model for Selecting Projects in Resource Constraints

ارائه یک مدل ریاضی جهت انتخاب پروژهها در شرایط محدودیت منابع روز سه شنبه، 27 شهریور، 1397 توسط موسسه آموزش عالی زند شیراز در شهر شیراز استان فارس برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: Industrial Engineering

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی زند شیراز

پژوهش حاضر با هدف ارائه یک مدل کمی در راستای انتخاب پروژه ها در شرایط محدودیت منابع انجام شده است. تحقیق حاضر به لحاظ ماهیت و هدف پژوهش از نوع کاربردی است و بر اساس روش پژوهش از نوع پژوهشهای توصیفی-پیمایشی میباشد. اساتید و صاحبنظرانی که در حوزه پروژهها و علیالخصوص در زمینه محدودیت منابع و نوع تخصیص آنها در پروژه ها، اشراف کامل دارند جامعه آماری پژوهش را تشکیل میدهند. به منظور تعیین و شناسایی معیارهای اثرگذار در زمینه انتخاب پروژه بر مبنای محدودیت منابع، اطلاعات موردنیاز از طریق مطالعه کتابخانهای و توزیع پرسشنامه مقایسات زوجی در بین متخصصان و خبرگان و از طریق مصاحبه با آنها، گردآوری شد. سپس با استفاده از تکنیک دنپ، وزن و اهمیت هر کدام از این معیارها مشخص شد؛ با توجه به نتایج به دست آمده، معیارهای شناسایی شده به ترتیب اهمیت به شرح زیر میباشند:
1- هزینه 2- منابع انسانی 3-زمان 4-مواد و ماشین آلات
سپس مطالعهای موردی بر روی سه پروژه عمرانی "پویا"، "ماه" و "آریانا" که در سطح شهر شیراز واقع شدهاند، بر پایه ی وزنهای به دست آمده از معیارهای شناسایی شده، صورت گرفت و این سه پروژه با استفاده از روش الکتره برای انتخاب، اولویت بندی شدند. ضمناً در این پژوهش، جهت تجزیه و تحلیل داده ها و حل مدل از نرم افزار اکسل استفاده شده است.

واژگان کلیدی: پروژه، مدیریت پروژه، منابع، پورتفولیو، تصمیم گیری چندمعیاره

***

سرکار خانم هانیه نیاکان، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع گرایش مدیریت پروژه موسسه آموزش عالی زند شیراز 
جناب آقای دکتر مهدی ابطحی، استاد راهنما
جناب آقای دکتر علیرضا رحمن ستایش، استاد مشاور

درج در سایت: 26 شهریور 1397 - تعداد مشاهده 440 بار