Senior Defense: بهبود مصرف انرژی در تخصیص وظیفه تصادفی در ابر موبایل ادهاک در رایانش ابری

improve energy consumption in random task allocation in mobile adhoc cloud in cloud computing

بهبود مصرف انرژی در تخصیص وظیفه تصادفی در ابر موبایل ادهاک در رایانش ابری روز شنبه، 31 شهریور، 1397 توسط موسسه آموزش عالی زند شیراز در شهر شیراز استان فارس برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: Computer Science، Software

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی زند شیراز

محاسبات ابری نمونه‌ای است برای فراهم کردن دسترسی آسان بر اساس تقاضای کاربر از طریق شبکه به مجموعه‌ای از منابع محاسباتی قابل‌تغییر و پیکربندی (مثل شبکه‌ها، سرورها، فضای ذخیره‌سازی، برنامه‌های کاربردی و خدمات) که این دسترسی بتواند با کمترین نیاز به مدیریت منابع و یا نیاز به دخالت مستقیم فراهم‌کننده خدمات‏ به سرعت فراهم‌شده یا آزاد (رها) گردد(Sekhar, Jeba & Durga, 2012) درخواست‌های محاسباتی رشد فزاینده‌ای داشته است که در نتیجه‌ی کاربرد خدمات نوین تلفیق یافته با نمونه محاسبه ابری و تغییرات آن است، این رشد به ایجاد مراکز داده‌های مجازی در مقیاس بزرگ می‌انجامد، این قبیل مراکز داده از مقادیر زیادی انرژی بهره می‌گیرد که منجر به نشر دی اکسید کربن و هزینه‌های اجرایی بالا می‌شود (2011Beloglazov & Buyya, ) مصرف انرژی توسط مراکز داده در سراسر جهان تا ۵۶٪ از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ افزایش یافته است و بین ۱.۱٪ تا ۱.۵٪ از کل مصرف برق به خود اختصاص داده است (Beloglazov,2013) ازجمله روش‌های کارآمد کردن انرژی، محور قرار دادن توانایی‌های فناوری مجازی است که اجازه‌ی خلق چندین ماشین مجازی را در یک سرور فیزیکی تک به فراهم آورندگان محاسبات ابری می‌دهد
رایانش ابری، یک مدل محاسباتی برپایه شبکه‌های رایانه‌ای مانند اینترنت است که الگویی جدیدی را برای عرضه، مصرف و تحویل خدمات محاسباتی (شامل زیرساخت، نرم‌افزار، بستر، و سایر منابع محاسباتی) با بکارگیری شبکه، فراهم میسازد. رایانش ابری، الگویی از محاسبات توزیع شده و تشکیل شده از تعداد زیادی منابع و درخواستها، با هدف به اشتراکگذاری منابع به صورت سرویس، بر روی بستر اینترنت است. منابعی مانند حافظه، پردازشگر و سرویس، همیشه با ارزش هستند و استفاده بهینه از آنها یک چالش بسیار مهم در محیط رایانش ابری است از سوی دیگر با افزایش تعداد و اندازه مراکز داده، مصرف انرژی برای شرکتها و دولتها به یک چالش مهم تبدیل شده است. هزینه انرژی مصرفشده توسط یک سرور در طول حیات آن بیشتر از قیمت خود سرور است، از سوی دیگر رشد سریع تقاضا برای استفاده از منابع محاسباتی ابری موجب بالا رفتن مصرف انرژی در مراکز داده و در نتیجه کاهش سود فراهم آورندگان این سرویسها و همچنین باعث افزایش صدمات زیست محیطی میشود. مصرف انرژی بالا علاوه بر هزینههای برق، نیاز های اضافی دیگری جهت ساخت سیستمهای خنک کننده، منابع تغذیه اضطراری، واحد توزیع برق و مواردی از این قبیل را به سیستم تحمیل کرده است. از این رو یافتن راهکارهای مناسب برای کاهش مصرف انرژی از اهمیت بسزایی برخوردار است. دراین پژوهش به بررسی نظری و مقایسهای تکنیکهای مختلف بهرهوری انرژی در رایانش ابری پرداخته میشود.
کلمات کلیدی:رایانش ابری، مصرف انرژی، منابع محاسباتی، محاسبات توزیع شده، بهرهوری انرژی.

***

سرکار خانم مژده زحمت کشان، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار
جناب آقای دکترعلیرضا ملاح زاده، استاد راهنما
جناب آقای دکترامین کشاورزی، استاد راهنما

درج در سایت: 26 شهریور 1397 - تعداد مشاهده 526 بار