Hoda Tabatabaee
2 یادداشت منتشر شدهمسئولیت مدنی پزشک درجراحی های زیبایی
مسئولیت مدنی پزشک در جراحی های ترمی و زیبایی
۱_در پزشکی عمومی، پزشک معمولا تعهد به وسیله دارد؛ یعنی باید تمام مهارت و استانداردهای لازم را به کار گیرد، اما تضمینی برای نتیجه, بهبودی قطعی نمی دهد. اما در جراحی های زیبایی، دیوان عالی کشور و رویه های قضایی اغلب معتقدند که پزشک باید تعهد به نتیجه متعارف داشته باشد.
یعنی اگر نتیجه عمل، فراتر از انتظارات معقول و استانداردهای زیبایی باشد یا قصوری رخ دهد که باعث تغییر نامطلوب چهره شود، پزشک مسئول شناخته می شود.
۲_ رضایت آگاهانه (Informed Consent)
این مهم ترین رکن مسئولیت در جراحی های زیبایی است. پزشک موظف است
تشریح دقیق عوارض
تمام عوارض احتمالی حتی موارد نادر باید به بیمار گفته شود.
واقع بینی در انتظارات،پزشک باید به طور شفاف بگوید که آیا انتظارات بیمار (مثلا شبیه شدن به یک چهره خاص) دست یافتنی است یا خیر, عدم شفافیت در این مرحله، می تواند زمینه ساز شکایت شود.
مستندسازی
امضای فرم رضایت نامه به تنهایی کافی نیست؛ باید در پرونده قید شود که بیمار از خطرات خاص عمل آگاه شده است.
۳_ قصور و تقصیر پزشکی
مسئولیت کادر درمان زمانی محرز می شود که یکی از موارد زیر اثبات گردد
بی احتیاطی و بی مبالاتی، عدم رعایت پروتکل های علمی در حین جراحی یا دوران نقاهت.
عدم مهارت، انجام عمل توسط فرد غیرمتخصص .مثلا پزشکی که تخصص مربوطه را ندارد در قوانین ایران، انجام جراحی زیبایی توسط پزشک عمومی یا متخصص غیرمرتبط، اگر منجر به خسارت شود، شدت مسئولیت را افزایش.
استفاده از مواد غیراستاندارد در پزشکی زیبایی مثلا استفاده از فیلرها، بوتاکس ها یا پروتزهای تایید نشده که باعث عوارض می شود.
۴_ مرزهای مسئولیت (پزشک، دستیار و مرکز درمانی)
پزشک جراح
مسئول اصلی تصمیمات فنی و نتایج حاصل از جراحی است.
کادر بیهوشی مسئولیت مستقیم در قبال مانیتورینگ علائم حیاتی و مدیریت بیهوشی دارد.
مرکز درمانی کلینیک/بیمارستان)،مسئول فراهم کردن تجهیزات استاندارد و محیط استریل است. اگر قصور به دلیل نقص دستگاه ها باشد، مرکز درمانی نیز محکوم به پرداخت دیه یا خسارت می شود.
۵_جنبه های کیفری و حقوقی در ایران
دیه
در صورت بروز صدمه یا نقص عضو، بر اساس قانون مجازات اسلامی، پزشک ملزم به پرداخت دیه است.
نکته مهم اگر پزشک برائت نامه اخذ کرده باشد و تمام موازین علمی را رعایت کرده باشد، در صورت بروز عوارض ناخواسته، مسئولیت کیفری از او ساقط می شود؛ اما این موضوع بیمار را از حق مطالبه خسارت در صورت اثبات تقصیر محروم نمی کند
شکایت انتظامی، علاوه بر دادگاه های عمومی، بیمار می تواند از طریق سازمان نظام پزشکی و دادسرای جرایم پزشکی شکایت کند که منجر به محرومیت های موقت یا دائم از طبابت می گردد.