Senior Defense: پژوهشی بر نقوش حک شده بر روی سینه بند طلای زیویه و رابطه تمدن های همجوار با این نقوش، از منظر نمادهای اسطوره ای

A research on the motifs engraved on the gold breastplate of Ziva and the relationship of neighboring civilizations with these motifs, from the point of view of mythological symbols.

پژوهشی بر نقوش حک شده بر روی سینه بند طلای زیویه و رابطه تمدن های همجوار با این نقوش، از منظر نمادهای اسطوره ای روز شنبه، 18 شهریور، 1402 توسط موسسه آموزش عالی هنر شیراز در شهر شیراز استان فارس برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: Visual Arts

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی هنر شیراز
در هزاره های پیش از میلاد، گروهی از مردم ساکن نواحی شمالی دریای خزر به دلایلی که شاید تغییر آب و هوا بوده باشد مجبور به کوچ به نقاط جنوبی تر شدند.از جمله سرزمین هایی که به آنجا سرازیر شدند ناحیه غرب و شمال غرب ایران بود. از آن میان قوم مانا که در سده های میانی هزاره دوم پیش از میلاد، از کوه های قفقاز آمده بودند آثار زیادی از خود به جا گذاشته اند، قوم مانایی اختلاطی بودند از مردمی چون هوری ها، گوتی ها و لولوبی ها، این قوم به دلیل دیرینگی ای که داشتند نسبت به اقوام بیابانگرد، چون آریائیانی که به تازگی به این نواحی آمده بودند، از تمدن پیشرفته ای برخوردار بودند. اینان با تشکیل حکومتی محلی در مدتی حدود سه سده با تمدن های اطراف از جمله آشور و اورارتو، به تعامل و تبادل هنری و فرهنگی پرداختند. این مردم در مواجهه با پدیده های طبیعی و برای مقابله با خطرات و ادامه زندگی، با توسل به اسطوره هایشان و تصاویر نمادین آنها برای خود حس امنیت و مراقبت ایجاد می کردند. آن ها بدین صورت ادیان را شکل داده بودند، ادیانی که در آغاز به صورت پرستش مظاهر طبیعت و توتم پرستی بود. آن ها هم چنین خدایان خود را به تصویر کشیده و تندیس آنها را نیز می ساختند. در زمینه آفرینش آثار هنری، در واقع نقوش نمادینی که برای آن ها یادآور خدایان بود دستمایه ساختن آثار هنری آنان بود، آن ها با به تصویر درآوردن مفاهیم ذهنی خود از جهان پیرامون، خود را از خطرات دور و از بدی ها مصون و به خدا نزدیک می کردند. امروزه با مطالعه این آثار می توان به نوع و نحوه زندگی،آیین ها، جهان بینی و اساطیر آن مردم پی برد، این پایان نامه با بررسی جزء به جزء نقوش حک شده بر سینه بند زرین زیویه، به شناسایی نقوش نمادین آن، و نقوش همانند در تمدن های همسایه پرداخته است. این پژوهش ازطریق تحقیقی کتابخانه ای که شامل بررسی های باستان شناسانه، نمادشناسانه و تاریخی و دینی بوده است انجام شده و کتاب ها چه واقعی، چه مجازی و هم چنین پایان نامه ها و مقالاتی که از نظر موضوعی نزدیک بوده اند، سودمند واقع شده است، فضای مجازی و اینترنت و قابلیت های جستجوگری در آن نیز مورد استفاده قرار گرفته است. سایر تحقیقات انجام شده در این زمینه بصورت کلی تری انجام شده و تقریبا همگی به بررسی مجموعه ای از اشیاء پرداخته اند. بدیهی است که بررسی یک سینه بند و دقت به همه نکات پنهان آن که برای نخستین بار در این پژوهش انجام شده، در روشن کردن مطالبی که در سایه قرار گرفته است کمک کننده خواهدبود. نمادهای به کار رفته در این سینه بند شامل درختی در میانه تصویر و موجوداتی در دو ردیف بالا و پایین نشان می دهد که سازندگان و سفارش دهندگان اشیاء این چنینی با اعتقاد به وجود روح در هر کدام از این نمادها، آن ها را موجوداتی دارای قدرت تصور می کرده اند و از این نیرو برای رسیدن به اهداف خود کمک می خواسته اند. آن ها مردمی دارای فرهنگ و دین دار بوده اند. به کار بردن هیچ کدام از این نقوش، اتفاقی و از سر تفنن نبوده است، هرچند که زیباسازی برای آن ها اهمیت زیادی داشته است. آن ها با به کار بردن این نمادها آرزوهای خود را برآورده می ساختند.
معرفی سخنرانان: گردآورنده: مریم رنگ آمیز استادان راهنما: مهتاب حیدری راد- دکتر علی اکبر جهانگرد استادان داور: دکتر علی اکبر جهانگرد- استاد شهریار اسدی
درج در سایت: 16 شهریور 1402 - تعداد مشاهده 230 بار