قطعنامه همایش منطقه ای کارون و زاینده رود

2006-9-12

قطعنامه پایانی اولین همایش منطقه ای بهره برداری بهینه از منابع آب حوضه های کارون و زاینده رود

 

در سالی که توسط مقام معظم رهبری بنام مبارک پیامبر اعظم (ص) مزین گردیده و در راستای اجرای سند چشم انداز توسعه بیست ساله کشور اولین همایش منطقه ای بهره برداری بهینه از منابع آب حوضه های کارون و زاینده رود در تاریخ 14 و 15 شهریور ماه 1385 در دانشگاه شهرکرد برگزار گردید. شرکت کنندگان در این همایش ضمن بحث و تبادل نظر در خصوص محورهای همایش و با توجه به مجموعه مقالات ارائه شده اعلام می دارند:
1) حفاظت آب و خاک: با توجه به اهمیت حفاظت آب و خاک در حوضه های آبخیز کارون و زاینده رود انجام اقدامات مؤثر آبخیزداری بمنظور حفظ منابع آب و خاک، کاهش مهاجرت روستائیان، افزایش اشتغال و درآمد برای ساکنین و توسعه کشاورزی و باغات مورد تاکید قرار گرفت. همچنین شرکت کنندگان توجه ویژه به اقداماتی که تضمین کننده دوام و استحصال آب از حوضه های فوق برای نسل حاضر و آینده باشند، خواستار شدند. در همین ارتباط با توجه به اینکه تأمین مالی پروژه های آبخیزداری یکی از چالشهای مهم این بخش می باشد، شرکت کنندگان همایش پیشنهاد می نمایند برای رفع این معضل سرمایه گذاری لازم و مناسب برای اجرای پروژه های حفاظت آب و خاک و آبخیزداری بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
2) طرحهای انتقال آب بین حوضه ای: جلسات بحث و مقالات ارائه شده در همایش نشان داد که ملاحظات انتقال آب بین حوضه‌ای به لحاظ مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به عنوان حساسترین و مهمترین موضوع آب حوضه های کارون و زاینده رود مطرح است و بدین جهت لازم است به منظور پیشگیری از تبعات اجتماعی آتی در حوضه مبدأ، در مورد اجرای اینگونه طرحها و بویژه طرحهای در دست مطالعه بهشت آباد و سولگان تجدید نظر جدی به عمل آید.

3) بهینه سازی مصرف آب: با توجه به روند تغییرات اقلیم و بروز خشکسـالی و کمبود منابع آب در کشور، بهره برداری بهینه از منابع آب و صرفه جوئی در تمام بخش های مصرف آب اعم از شرب، کشاورزی، صنعت، خدمات و همچنین استفاده از روش های نوین آبیاری از اهمیت بالائی برخوردار بوده و به لحاظ آنکه تا امروز سهم بزرگی از بودجه های عمرانی بخش کشاورزی صرف عرضة آب شده و کمتر مقولة تقاضای آب مدیریت شده است، شرکت کنندگان در این همایش تأکید می نمایند مدیران و اربابان تصمیم، به خصوص مسئولان بلندپایه کشوری و منطقه ای، تقاضای بخش آب را بیش از پیش مدیریت نمایند.
4) حفاظت از منابع آب زیرزمینی: نتایج مقالات ارائه شده در همایش نشان می دهد که علی رغم منابع آب سطحی زیادی که از حوضه آبخیز کارون شمالی خارج می شود، متأسفانه 80% آب مصرفی بخش کشاورزی، شرب و صنعت این حوضه از منابع آب زیرزمینی تأمین می گردد که این موضوع موجب افت شدید سفره های آب زیرزمینی در دشت های بزرگ این حوضه گردیده است. لذا شایسته است با عنایت ویژه در این بخش و تخصیص آب از منابع سطحی در جهت توسعه اقتصادی منطقه، موجبات برقراری توازن برداشت از منابع سطحی و زیرزمینی را فراهم نماید. در این رابطه مطالعه و اجرای طرحهای تغذیه مصنوعی در دشتهایی از حوضه که هم اکنون دارای وضعیت مناسبی نمی باشند، به عنوان راهکار علمی و عملی برگشت آبخوانها به وضعیت اولیة خود، مورد تأکید قرار می گیرد.
5) ملاحظات زیست محیطی: شرکت کنندگان در راستای حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی منابع آب رودخانه های کارون بزرگ و زاینده رود، اعمال مدیریت بهینه کیفی منابع آب و نظارت و کنترل بیشتر بر منابع آلوده کننده را ضروری دانسته و استفاده از مدلهــای جامع و پیشرفته کامپیوتری و آخرین تکنولوژی نرم افزاری را برای تحقق این هدف توصیه نمودند.
6) ضرورت توسعه منابع آب مناطق بالادست: با توجه به اینکه سرمنشأ اصلی رودخانه های مهم کارون و زاینده رود در استــان چهارمحــال و بختیاری است لذا این استان از نظر منابع آب جایگاه و اهمیت ویژه ای دارد، ولی مطالعات انجام گرفته نشان می دهد حدود 70 درصد از اراضی مستعد این استان بایر و بلا استفاده است و متأسفانه در سالهای گذشته وفور منابع آب این استان، کمترین تأثیری در توسعه اقتصادی و رفع فقر از چهره آن نداشته است لذا انتظار دارد برنامه ریزان بخش آب کشور با توجه به نقش محوری منابع آب در توسعه منطقه ای به این امر توجه ویژه مبذول نمایند.
7) توسعه صنعت آب بسته بندی: با وجود منابع آب فراوان و با کیفیت عالی در مناطق بالادست حوضه های کارون و زاینده رود و با توجه به افزایش روزافزون نیاز آب آشامیدنی و گسترش فرهنگ استفاده از آب بسته بندی، پیشنهاد گردید توسعه صنعت بسته بندی آب که بالاترین ارزش افزوده را دارد در این مناطق به عنوان برنامه های اولویت دار مد نظر قرارگیرد.

در پایان شرکت کنندگان از برگزاری چنین همایشی با محوریت آب تشکر کرده و امیدوارند نتایج حاصل از این همایش بتواند بخشی از مشکلات این دو حوضه آبخیز مهم را مرتفع نماید. همچنین از برگزارکنندگان این همایش و حمایت کنندگان آن، بویژه مسئولان استان چهارمحال و بختیاری تشکر و قدردانی می نمایند.

 

شرکت کنندگان دراولین همایش منطقه ای بهره برداری بهینه از منابع آب حوضه های کارون و زاینده رود
14 و 15 شهریور 1385، دانشگاه شهرکرد