راهنمای یادداشتهای علمی در سیویلیکا

2022-12-15

بخش یادداشتهای علمی پایگاه سیویلیکا به منظور ایجاد یک زیرساخت استاندارد جهت هم رسانی دیدگاهها و نظرات علمی پژوهشگران و اساتید گرامی راه اندازی گردیده است. افرادی که امکان انتشار یادداشت برای ایشان فعال میباشد، با مراجعه به حساب کاربری خود، از طریق منوی "یادداشتهای علمی" میتوانند اقدام به درج یادداشت جدید و یا مدیریت یادداشتهای قبلی خود نمایند.

در صورتی که شما پژوهشگری هستید که میخواهید یادداشتها و نظرات علمی خود را منتشر نمایید، میتوانید از طریق بخش پشتیبانی، درخواست فعال سازی امکان یادداشت را به ما ارسال فرمایید.

درج یادداشت جدید
به منظور درج یادداشت جدید، پس از ورود به حساب کاربری خود، وارد منوی یادداشتهای علمی شوید. با کلیک بر روی گزینه "درج یادداشت جدید" صفحه ویرایشگر برای درج و ثبت یادداشت شما نمایش داده میشود. درج یادداشتها در سیویلیکا در دو مرحله انجام می شود و برای آن ویرایشگر ساده و قدرتمندی در نظر گرفته شده است.

مرحله اول: درج متن یادداشت
در این مرحله متن یادداشت توسط شما ثبت می شود. در صورتی که مایل به درج تصویر، و یا اعمال برخی استایلها بر روی نوشته خود باشید میتوانید از امکاناتی که ویرایشگر در اختیار شما قرار میدهد استفاده کنید.

با استفاده از دو کلید بالای ویرایشگر، میتوانید یک نسخه پیش نویس از یادداشت خود ذخیره نمایید تا پس از تکمیل یادداشت آن را منتشر کنید. و یا یادداشت خود را منتشر نمایید.

در انتهای ویرایشگر آمار متن نوشته شده بر اساس حرف، کلمه و پاراگراف به شما نمایش داده می شود.

با انتخاب هر قسمت از متن، یک منوی استایل (منوی شماره 1 تصویر) ظاهر می شود که میتوانید استایل نوشته های هایلایت شده را تعیین نمایید و یا نوشته را لینک دار نمایید.

به منظور درج تصویر در داخل متن، در هر قسمت که مایل به درج تصویر هستید، روی آیکون سه نقطه کنار ویرایشگر بروید و گزینه عکس را انتخاب کنید (منوی 2 در تصویر فوق).

به منظور درج تصویر در یادداشت از دو روش میتوانید استفاده کنید. اگر تصویر اختصاصی برای یادداشت خود دارید، میتوانید از قسمت آپلود عکس استفاده نمایید و تصویر یادداشت را روی سایت بارگذاری نمایید و یا اینکه از گالری موجود در سایت انتخاب نموده و یک عکس تزئینی برای یادداشت خود انتخاب نمایید.

توجه نمایید که درج عکس برای یادداشت ضروری نیست و لزومی ندارد حتما عکس در یادداشت خود قرار دهید.


یکی از عملکردهای استثنائی ویرایشگر درج یادداشت، امکان ارجاع (mention) افراد حقیقی و حقوقی است که صفحه فعالی بر روی سیویلیکا دارند. این عملکرد با زدن کاراکتر @ فعال می شود. و پس از این کاراکتر، یک منوی کوچک باز می شود و بر اساس عبارت تایپ شده، لیستی را نمایش میدهد. برای مثال اگر بخواهید در متن خود، به دانشگاه تهران ارجاع دهید، کافیست "@دانشگاه تهران" را وارد کنید و از لیست نمایش داده شده دانشگاه تهران را مطابق شکل زیر انتخاب کنید.

با استفاده از این روش میتوانید موارد زیر ارجاع دهید و در نوشته خود از آنها یاد کنید:

  • افراد علمی که دارای رزومه در سیویلیکا هستند
  • کنفرانس ها و همایشها
  • ژورنالها و مجلات علمی
  • نشستهای تخصصی
  • کل دانشگاهها و مراکز پژوهشی
  • شهرداریها
  • بانکها و بیمه ها

اشخاص یا مراکزی که به آنها ارجاع داده می شوند، علاوه بر اینکه داخل متن به صفحه مورد نظر لینک می شوند، در انتهای یادداشت هم به صورت مجزا نمایش داده می شوند:

مرحله دوم: انتشار یادداشت
پس از زدن گزینه "ذخیره و انتشار" صفحه نهایی انتشار یادداشت برای شما باز میشود. در این صفحه ابتدا یک تصویر کاور باید برای یادداشت خود انتخاب نمایید. انتخاب تصویر کاور برای یادداشتها الزامی است تا نمایش مناسبی را بر روی سایت داشته باشد. این تصویر در صفحه نمایش یادداشت شما دیده نمی شود، و فقط برای صفحه لیست یادداشتها استفاده می شود.

در این مرحله، عنوان یادداشت خود را نیز درج میکنید و میتوانید وضعیت فعال یا غیرفعال بودن ثبت نظر توسط کاربران سایت را نیز فعال کنید.

توجه: در حال حاضر ثبت نظرات به صورت عمومی روی پایگاه و برای یادداشتها فعال نیست و پس از فعال سازی، به صورت خودکار در صفحه یادداشت شما نیز قرار میگیرد.

نمایش یادداشتهای علمی
یادداشتهای علمی درج شده در حال حاضر علاوه بر یک لیست کوتاه در صفحه اول پایگاه، در صفحه اختصاصی یادداشتها (landing page) به آدرس https://civilica.com/notes/ لیست می شوند.

علاوه بر این در انتهای صفحه رزومه فرد نویسنده نیز این یادداشتها قرار میگیرند.

در صفحه هر یادداشت، در انتهای ستون اصلی یادداشت، لینک به یادداشت قبلی و بعدی نویسنده و همچنین لینک به اشخاص و سازمانهایی که نویسنده داخل متن به آنها ارجاع داده است قرار گرفته اند.

نظر دهی به یادداشتهای علمی

(توجه این قسمت در حال حاضر به صورت عمومی فعال نیست و به زودی به فعال خواهد شد)

در صورتی که نویسنده یادداشت امکان نظر دهی را فعال نموده باشد، کاربران در انتهای یادداشت باکس نظردهی را میبینند. و میتوانند به یادداشت نویسنده نظر داده و در این باره بحث نمایند.

نکته مهم: در صورتی که ربات تلگرامی سیویلیکا را از طریق صفحه اول پروفایل خود فعال نموده باشید، با ثبت هر نظر برای یادداشت شما، یک اعلان در ربات تلگرامی دریافت خواهید نمود.

محدودیتها و قوانین بخش یادداشتهای علمی
یادداشتهای علمی محلی برای به اشتراک گذاری دیدگاهها و نظرات علمی پژوهشگران و اندیشمندان گرامی است. لذا خواهشمندیم با در نظر گرفتن موارد زیر ما را در ادامه و توسعه این بخش یاری نمایید:

  1. مسئولیت محتوایی که منتشر میشود بر عهده نویسنده است و رعایت حقوق مالکیت فکری الزامی است.
  2. مطالب صرفا تبلیغاتی و تجاری به عنوان هرزنامه شناخته می شوند.
  3. خواهشمندیم از اهانت به افراد و مقدسات طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران خودداری فرمایید.
  4. محدودیت نگارش متون در یادداشتها هفت هزار کلمه و یا سی پنج هزار کاراکتر است. شمارنده کلمه و کاراکتر در پایین ویرایشگر نمایش داده می شود.
  5. هر پژوهشگر میتواند حداکثر ۲۰ یادداشت در هر ماه منتشر نماید. این محدودیت با شروع هر ماه شمسی ریست می شود.

یادداشتهایی که موارد فوق را رعایت ننمایند از پایگاه حذف و مجبور به اعمال محدودیت برای نویسنده مربوطه خواهیم شد.