عضله سازی بدون دستگاه؛ قدرت ذهن
برخی افراد نداشتن امکاناتی؛ از جمله هزینه های بالای باشگاه های بدنسازی، عدم داشتن زمان کافی، دور بودن به باشگاه و.... را دلیل اصلی تحلیل رفتن عضلات خود می دانند در حالیکه تنها با نیروی ذهن و دقایقی که گاهی بسیاری از آنها به بطالت می گذرد می توان عضله سازی کرد.
وقتی انسان با نیروی ذهن خود تصور می کند وزنه ای در دست دارد و بعنوان مثال حرکت جلو بازو را می زند فشار وارد به عضله، تقریبا به همان میزان تصور، افزایش می یابد؛ بدین معنا که هر چقدر وزنه تجسم شده در ذهن انسان سنگین تر باشد، فشار بر عضله مورد نظر نیز بیشتر می شود و بدن شروع به عضله سازی می کند. یعنی برای حرکات بدنسازی، وقتی امکان استفاده از دستگاه مورد نظر را نداریم کافیست، در ذهن از حرکت مورد نظر، شبیه سازی کرده و حرکت را با قدرت ذهن که قادر است وزنه های خیالی را به فشار واقعی به عضله مورد نظر تبدیل کند، انجام دهیم. بر اساس تجریه زیسته این کار بمیزان قابل توجه ای حجم عضلات را افزایش داده ( البته نه به اندازه کار با دستگاه ولی در حد قابل توجه) و از تحلیل رفتن عضلات جلوگیری می کند.